Hvordan handle gaver på sparsomt budsjett.

De fleste har opplevd at økonomien skranter i perioder, noe som fører til at alt som ikke er nødvendig bortprioriteres. Kanskje du er student, eller nybakt huseier.

En ting vi gjerne kjøper selv om vi må leve på knekkebrød noen uker er gaver, av ønsket om å glede andre. Eller, de fleste gjør det vel for å glede andre, mens noen bruker penger på dyre gaver for statusens del og ikke minst redselen for hva andre tenker om deg. Ingen vil vel stemples med “kjip” i pannen. 

Men det er heldigvis mange ting du kan ordne uten å slå deg selv personlig konkurs, bare du vet hvordan. Så i dag skal du få mine beste tips til hvordan trylle frem fine gaver som gleder mottakeren.

1. Tenk over hvem du gir gaver til, og lag deg en liste slik at du alltid kan sjekke til hvem og når du skal gi gaver. Så kan du spre handlinger utover hele året, og finne mange fine ting på tilbud. Jeg har nå laget meg en liste der jeg skriver ned navn og dato for bursdager for de som bruker å få gaver, slik at jeg sjeldent vil oppleve panikkhandling en lørdags formiddag rett før vi skal i selskap. Det gjør at jeg bruker mer tid på å finne gaver som passer til mottakeren, og ikke minst kan jeg handle på slag. For ting er jo like gode, selv om de handles til redusert pris. Det viktigste er tanken bak gaven. 

2. Følg med når lekebutikkene kjører tilbud, og stikk innom dem. De beste tilbudene er ikke publisert i reklamen, så noen runder innom lekebutikkene gir mer uttelling en hva du skulle tro. De fleste med barn vet som regel hvor mye gaver ungene skal gi, og du kan derfor kjøpe inn flere ting å ha liggende. Ofte kan du finne produkter som har kostet svært mye til veldig reduserte priser, noe som gjør at du faktisk kan gi gaver som er verd mer en den summen du opprinnelig ville bruk på en gave. 

3. Ta deg en shoppingrunde innimellom å gå innom butikkene, ofte har de restkurver der du kan finne mye fint. Disse finner du spesielt etter salgkampanjer, og med litt flaks kan du finne både klær og andre ting til under 70% av prisen du vanligvis ville betalt. Ulempen er at du ikke kan bytte varene, så tenk nøye gjennom om dette er noe som ikke trengs å byttes. 

4. Kjøp julegaver hele året, slik at ikke alle utgiftene kommer i desember når alt er til full pris. Lag deg en liste over hvem du mest sannsynlig vil gi gaver til, og kjøp underveis. Dette gjør at du kan finne unike gaver som passer godt til den som skal få dem. 

5. Om du lager pakkekalender til barna, foreldre eller andre i desember, er det lurt å huske på denne hele året. Sist jul brukte jeg 200kroner pr unge på små kalendergaver, siden jeg hadde handlet inn etterhvert som jeg fant de på tilbud. Ungene var strålende fornøyde med gavene, siden de fikk mange kvalitets-leker som vil holde lenge. Jeg er ikke noe fan av småting som bare kastes i en skuff.  Jeg laget også kalender til min mamma og pappa, uten at det kostet en formue. Og utifra tilbakemeldingene ser det ut som om gavene falt i smak. 

6. Bonuskort er en fin ting, for ofte har de ulike kjedene spesielle kampanjer for medlemmer. Disse koster som regel ingen ting, men kan gi deg utbytte i kuponger og spesialtilbud. Noen betaler også ut en vis prosent av det du kjøper, så om du samler opp litt kan du fort få noen ekstra lommepenger. BR-leker gi klistremerker til en verdi av 1 krone for hver tiende krone du bruker. Når du har samlet opp mange klistremerker, kan du bytte dem inn mot ønsket vare til samme pris. Så det kan innmelding kan være lurt, selv om det tar deg noen ekstra minutter. Jeg velger også å få tilbud på mail, så får jeg med meg tilbud som noen ganger først gjelder for medlemmer. 

7. Det finnes flere apper som samler opp tilbud, så disse kan god benyttes. Der samles ofte kundeaviser og det oppdateres ukentlig. Om du har en nyere telefon så har dem alltid i lommen. Så har du noen ledige minutter når du venter hos legen, tar bussen, slapper av etter jobb eller i reklamepausene til favorittserien kan du se gjennom tilbud og avgjøre om noen av disse er verd din tid og dine penger. 

8. Gaver som er laget for hånd blir ofte mer verdsatt en en vase som puttes inn i et skap. Om du kan strikke/hekle er det utallige muligheter, og gaver som votter/luer er noe alle trenger. Følg med når det er garnsalg og sjekker ut restkurver kan du finne mykt og varmt garn til redusert pris. Men husk å kjøpe nok garn siden det er vanskelig å finne samme type når varen er utgått fra sortimentet. Er du god med treverk kan du lage alt fra nøkkelskap til hyller. Det trenger ikke å koste så mye, bare du er flink å lete etter materialer som ikke koster en formue. Du kan også lage drops/karameller og legge i en glasskrukke du har pyntet. Jeg bruker også å lage smykker, og handler i perler og utstyr når jeg finner dette på tilbud. Det tar ned utgiften, og jeg kan lage opp flere smykker samtidig. Alle disse tingene koster selvfølgelig arbeidstid, men du kan også lage mange fine ting uten at du må bruke timesvis på det. 

9. Nettshopping kan være smart, siden de fleste nettbutikker har restkurver. De er som regel mye lettere å rote rundt i, enn de du finner på butikken Men husk å sjekke hva frakten koster slik at du ikke ender opp med å betale mer en hva du ville gjort på full pris. Det kan være lurt å kjøpe flere ting på samme nettside, eller finne nettbutikker som dekker frakten. Noen nettsider gir muligheten for å trykke opp egne bilder på t-skjorter, kopper, nøkkelringer osv, som kan bli fine og personlige gaver. Her er smart å be om å få tilsendt nyhetsbrev, for svært ofte får du bedre pris om du går direkte fra en mail inn til nettsiden. Leveringstid kan variere, så det kan være lurt å planlegge slike gaver god tid før du skal gi dem bort. 

10. Lag deg en egen e-postadresse for shopping, slik at du ikke må lete deg gjennom hundrevis av “reklamemailer” på den du bruker til viktigere saker. Mange nettsider er kjent for å sende ut litt i overkant mye reklame. 

Lykke til med handlingen, og husk at det er ikke hvor mye du har betalt for en gave som avgjør hvor verdifull den er. 

Facebooksiden min finner du her. 

2 kommentarer
    1. Genialt med egen mailadresse for “shopping” Prøver å følge med via nyhetsbrev på mail, men innimellom blir det ganske mye…. Godt tips, det skal jeg i alle fall følge!
      Siri

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg