Bilderedigering, jeg avslører alt!

Det store temaet i bloggverdenen er for tiden bilderedigering, og da spesielt med tanke om å pynte ørlite granne på seg selv. Ettersom de fleste rundt meg vet at jeg blogger, blir jeg stadig oppdatert på hva andre i samme sjangeren foretar seg. Nå er det ikke slik at jeg har så ekstremt stor interesse for hva andre bedriver tiden sin med, så jeg velger å la være å kommenter så mye rundt den som diskuteres i det store og brede i media nå om dagen. Andre får ta ansvar for sin blogg, jeg har mer en nok med min egen!

Men jeg regner med at det er særdeles store spekulasjoner rundt mine bilder, så isteden for å holde dere på pinebenken skal jeg avsløre alt. 

Så det store spørsmålet er “Redigert, eller ikke redigert?”. 

Dette bildet er av den sannferdige typen, og de lange og spinkle bena er et resultat av genetikk, og selv om jeg gjerne skulle redigert på dem noen kilo, fant jeg ingen innstilling i regjeringsprogrammet for akkurat den typen behov. En litt fancy mirakel-BH var det som skulle til for at jentene holdt seg nærmere halsen enn navlen. Om du studerer bilde nøye, vil du se et bredt spekter av kviser i alle fargetonene av rød, spred utover som et lappeteppe. Og det er også grunnen til at nærbilde utgikk! Jakken har jeg forresten på meg for å skjule den mindre lekre trusekanten, men det må jo være lov.

På dette bildet har jeg jukset litt, men det var i forkant av fotograferingen. Som du ser har jeg på meg strømpebukse og leggvarmere, som skjuler de ekstremt hårete leggene og tilføyer noen millimeter på omkretsen rundt dem. Håret er også som normalt, og etterveksten er ikke lagt på i ettertid. 

Ja, her er da jeg og jentene på stranda, og selv om det helt sikkert kan se ut som at jeg har justert litt på jentene, så henger de faktisk nærmere navlen enn halsen. Så det var helt unødvendig å fikse på dem i ettertid. At den ene ser større ut enn den andre, stemmer også bra, men der må jeg kanskje gi sittestillingen litt av æren. For ettersom jeg delvis lener meg bakover, krangler jentene om hvordan side de skal legge seg på! 

Her har jeg ikke lagt til farge i ansiktet, men det kan være en smule sant at paraplyen er der for å gjøre min kritthvite hud litt mer attraktiv for et kamera. Solbrillene har jeg på meg for pyntens skyld, og ikke for å gjemme de dypblå ringene som henger under øynene! Det er jo helt normalt å ha på seg solbriller når det regner…

Her er enda et bilde som er helt uberørt av redigeringens kunst, så de knoklete fingrene er mine, og jeg har ikke luket bort en eneste millimeter fra dem.Rynkene forsvant også med grimasen, så der så jeg det ikke som nødvendig å redigere noe. Jeg kan jo legge til at brilleglassene forstørrer posene under øynene litt, men bør vel kanskje ikke si det for da må jeg også innrømme at øynene er mindre i virkeligheten. Vanskelig dilemma. 

Jeg har ikke bleket ansiktet mitt her for å gå i et med snøen, og det er helt sant! Jeg er naturlig kritthvit, og om jeg kler meg naken i snøen er det ingen som vil se meg. (Eller, de sorte hårene som litt for ofte gror til urskoger på leggene mine ville kanskje avslørt meg. Videre kan jeg informere om at bulkene i pannen er gigantiske monsterkviser som vil frem i lyset!

Siden jeg åpenbart ikke kan nok om redigering til å få noe bra resultat, har jeg tatt meg friheten til å jukse på forhånd. Så min store avsløring til dette bilde er at det ikke er min egentlige midje, men mammas forkle som hun fikk i julegave. Jeg må si at kjolen som var valgt på bildet er litt mer vågal en dem jeg vanligvis bruker, men forandring fryder. 

Men egentlig er alle bildene over bare tull, jeg er jo en perfekt husfrue som til enhver tid tar seg perfekt ut for sin man og rydder som om det skulle stå om livet samtidig som jeg lager de herligste retter og forbereder kveldens romanse med min utkårede! (Les mer om “Jeg har løyet, beklager!” her.)

Så nei, noen stor redigering bedriver jeg dessverre ikke. Og grunnen er vel mitt ikke fult så jålete vesen som helst liker å vise hverdagen slik den er, ikke slik jeg kanskje ønsker den skal være! 

Facebooksiden min finner du HER!

 

9 kommentarer
    1. Haha – fantastisk! 😀
      Og som jeg sa i et innlegg jeg skrev tidligere i år: Mens rosabloggerne bruker Photoshop til å gi seg selv smalere midje og hvitere tenner, bruker jeg samme programvare til å gi meg selv kutt på leggen og pulesveis 😉

    2. Selv om innlegget ditt er ironisk synes jeg det er viktig at du også “slenger deg med” i galskapen. For slik mange fremstiller det skal jo ikke du få lov å kalle deg ekte kvinne eller god mor, siden du ikke har hengemage med strekkmerker! Du er et veldig godt eksempel på at alle kvinner er like ulike som snøfnugg, det kan ikke lages en fasit på hva som er riktig eller ekte.
      Videre til debatten om å redigere eller ikke mener jeg det må være opp til hver enkelt hvordan de vil vise bloggen sin. Opphavet for denne debatten har da heller aldri lagt skjul på at ikke alle dager er perfekte, men hun velger hva som deles og ikke.
      Du er forøvrig rå 😉

    3. Joda, det er greit med ironi.
      Men når du da samtidig legitimerer denne fotballdamens bildefiksing…
      Jeg har ikke noe problem med at folk fikser på ting.
      Jeg mener, hele denne sminke-greia som jentene driver med er jo ikke annet enn å “fremheve det positive og skjule det negative”.
      Men vi snakker altså ikke om sminking.
      Vi snakker om:
      “Jeg er helt naturlig, og jeg viser bilder av meg selv rett etter fødselen som er helt naturlig, og jeg ser bare sånnn ut, altså, og om du vil være like perfekt som meg, så går det an uten å fikse på bildene for det ville jeg jo aldri gjøre, for jeg trenger ikke det.”
      Med en sånn uttalelse, så er det å bli tatt i billedredigering en dødssynd.
      “Alle kan være like naturlige som meg, om de bare vil, for jeg er flink og trener”, avslørt som billedredigering… dødssynd.
      Unnskyldningen “men det er jo så hardt å være meg” er jo kjernen i det hele. For med sin “jeg fikser ingenting, jeg er helt naturlig”, så bidrar jo fotballdamen til å bygge opp under nøyaktig det samme kroppspresset som hun selv sier er unnskyldningen hennes for å gjøre det.
      Så om vi oversetter det som er sagt, det som ikke er sagt og det som blir logiske konsekvenser av det hele, så blir det: “Jeg fikser bildene mine til unaturlig perfeksjon fordi jeg ikke fikser at jeg ikke er så perfekt som andre er på bilder. Samtidig sier jeg (som alle andre) at jeg ikke fikser bildene mine, sånn at jeg bygger opp idealer som selv ikke jeg klarer å oppfylle, derfor MÅ dere jo skjønne at jeg bare MÅ fikse på bildene mine.”
      Bare jeg som ser at dette er catch-22?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg