Brilleslangen, lappebehandling og den spennende serien “Fride på skipet”! (Giwe away!)

Skrevet i samarbeid med brilleslagen.no

Det ble alt annet en jubel i huset når minstemann fikk beskjeden om at han skal dekke til det ene øye med plaster, minst fire timer om dagen. Sist kontroll på sykehuset avdekket at han stort sett bare bruker det ene øye sitt, noe som jo er veldig uheldig. Heldigvis og forhåpentligvis kan dette rettes opp i med lapp, motivasjon og uante mengder tålmodighet.

Minstemann var veldig tydelig på at dette var noen “mannskit”, og var ikke helt positiv til legens anbefaling! Så det var bare å finne frem alle former for lure metoder som kunne gjøre det hele litt lettere for oss alle. At lappen vi fikk med oss så ut som et plaster var litt uheldig, for den lille rampen kunne fortelle at han trengte aldeles ikke plaster på øyet, for det hadde han ikke slått! Men etter litt forklaring ble vi enige om at det friske øye trengte en pause, slik at det andre skulle få trene. 

Etter at lappen ble innført heter jeg ikke mamma mer, og min bedre halvdel er ikke pappa, vi er nemlig blitt Yvonne og Roy! Og jeg mistenker at navnebytte kan ha en sammenheng med vår nyinnførte rutine!


Kan ikke klage på utvalget! 

Selvfølgelig måtte minstemann være inne i en dårlig periode når lappen ble innført, så det var noen vanskelige ettermiddager før han ble vant med lappen, og godtok at denne skulle brukes på dagen i barnehagen. Og all ære til de fantastiske “voksingene” i barnehagen som følger opp dette hver dag, slik at vi kan slippe det om ettermiddagen. Og selv om mange tenker at dette bør være en selvfølge at de følger med på, så vet jeg av andre som ikke er like heldige som oss. Og uten trygghet ville ikke minstemann tatt lappen på, for vi reduserer jo synet hans ganske kraftig når det “friske” øyet hviler. 

På sykehuset fikk vi et tips om brilleslangen.no som er en nisjebutikk som spesialiserer seg på lappebehandling. Og her snakker vi om godt utvalg av lapper, og jeg tror faktisk at de klarer å dekke opp de fleste interesser som barn kan ha med fargerike lapper med mønster og figurer. Det beste med dette er jo at lappen går fra å være skummel fordi det ser ut som et plaster, til morsom og mer leken. Prisene på lappene er stort sett det samme som du får på ditt lokale apotek, og de jobber hardt for at alle varer skal sendes ut så fort som mulig. Og som jeg har skrevet før, jeg ser ikke på shoppingtur på apoteket etter jobb og barnehage som en koselig familieutflukt, så pakke i posten er en stor bonus i en hektisk hverdag. 


Litt usikker på hvordan som blir favoritten, men tror muligens bilene vil nå toppen.

Brilleslangen.no jobber for tiden med å lete etter nye, gode produkter for lappebehandling og til barn med briller. Så har du noen tips om noe de bør vite, kan du sende dem noen ord på [email protected]

Du finner dem også på på facebook. 

Siden jeg uansett hadde tenkt å bestille lapper fra dem, sende jeg en mail og hørte om de kunne tenke seg et samarbeid med en litt for ærlig mammablogger som ikke helt kan kunsten med å fremstille hverdagen som noe vakkert, men heller skriver om alt som er frustrerende og til dels kjedelig. Det gikk ikke lang tid før jeg fikk svar på mailen, og vips gikk jeg inn i et spennende samarbeid som jeg håper vil være til glede for flere en bare oss. Det har seg nemlig slik at brilleslangen.no støtter Mercy Ships! Veldedige skip som yter bistand til fattige uansett rase, religion eller kjønn. 

Som noen kanskje husker gikk den en serie på NRK om en syv år gammel jente som bodde på et slikt sykehusskip sammen med foreldre som var sykepleier og tannlege, og i 10 episoder fikk vi følge henne i det spennende hun opplevde og fortalte til bestemoren som bor i Norge ved hjelp av postkort. Begge mine gutter synes denne serien er fin, og jeg liker å tro at den gir et viktig budskap til barna mine om hvordan livet er andre plasser. Vi bor trygt og godt i lille Norge, og trenger heldigvis ikke dekke hele sykehusregningen vår selv. 

Så i dag skal jeg få lov å gi bort 9 DVDer av serien ” Fride på skipet”! Det du må gjøre er å legge igjen en kommentar med e-postadresse og like innlegget mitt. Alle kan delta!


Denne anbefales av begge småtrollene mine, og etter litt mas gikk minstemann med på at vi kunne gi bort ni stykk. Han ville helst ha alle sammen, og syntes aldeles ikke det holdt med en stykk! 

Jeg og minstemann trekke ut vinnerne en gang mellom julaften og nyttårsaften! (Tidsfrister går som regel dårlig her i huset, så da er det like greit å gi seg selv litt spillerom!) 

Skriv gjerne om du selv har barn som bruker lapp, slik at jeg kan sende med noen kule lapper om dere blir de heldige utvalgte! 

Del gjerne innlegget videre, slik at mange kan delta 🙂 

Facebooksiden min finner du her!

 

29 kommentarer
    1. Siden jeg har verdens kuleste gudsønn/pirat på 2 og et halvt år, som trenger slike øyelapper må vi selvfølgelig slenge oss med på denne. DVD hadde vært en fin bonus, så han kan få noe annet å tenke på, den tida han må bruke “plaster/piratlapp”
      Tøff gutt fra Kvaløya han og, håper de begge (både Steinihavet-mammaen sin gutt og kompisen min) snart har trent opp øyet, slik at lapp kun trengs til piratlek <3 God førjulstid til dere! Klem fra fast leser

    2. Hærlig blogg, “rett fra levra” Har fulgt deg en stund nå, og koser meg hver gang du har noe nytt på hjertet! Her i huset har vi også ei lappejente. Hun begynte da hun var 4, og holder fortsatt tildels ut nå, som 9åring. Det er en stor jobb å passe på lappebruken, spesielt på de store barna, som synes det er flaut og trasig å gå med lapp. Men resultatene kommer sakte men sikkert. Hold ut!

    3. Denne serien har vært en favoritt her i huset 🙂 Eldstemann er kronisk syk og har en plan om å bli lege når han blir stor…
      Er forøvrig også lappebruker, men aldri blitt tipset om nettsida, så nå må det vel sjekkes ut 😀

    4. Flott å få opplyst om siden da jeg har et barnebarn som må bruke lapp, ikke like “kult” i 1 klasse det – her var mye flott <3 å film er alltid et samlepunkt til mimmis 4 store/små 🙂 Ei flott jul ønskes 🙂

    5. Jeg har en gutt på 2,5 år som veldig gjerne skulle hatt noen stilige sjørøverlapper. Takk for tipset! Om jeg vinner eller ei, blir jeg å kjøpe disse!! Lykke til med lappebruken! Jeg tok på meg lapp sammen med gutten min de første gangene, og sammen var vi sjørøvere 👍

    6. Hei! 4-åringen min bruker også lapp og her vi bor har de bare brune kjedelige plasterlapper å få tak i. Visste ikke at det fantes så mange morsomme lapper, så tusen takk for tipset. Vi skal definitivt bestille nye lapper derfra nå.
      Vi vil også gjerne være med i trekningen og sjørøverlapper hadde vært en fin bonus også.
      God jul til deg og dine. Og lykke til med lappingen. 🙂

    7. Å det hadde vært supert å vinne øyelapper. 4-åringen må bruke pga av sjeling og med disse superkule hadde det nok blitt litt mer stas. Uansett takk for tips til nettside, den var helt ny for oss😄

    8. Vi har to synshemmede barn og er nå på syvende året med lappebruk…Gud vet hvor mange lapper som har vært brukt! MANGE! Brilleslangen er superbra, og vi har i tillegg bestilt motivasjonsplakater som ungene har fått henge opp i barnehagen! Lappen klistres på etter bruk og så blir det forskjellige motiver etter hvert. Masse lykke til med lappinga…det funker!

    9. Både 3 og 5 åringen min bruker lapp. Så de ønsker nok både lapper og dvd. men du kan tipse brilleslangen om at vi ønsker å kunne kjøpe esker med bare et motiv. f.eks biler. Da det i en eske med 5 motiv ofte er noen storebror ikke liker. Vi ville gjerne også sett lapper med lynet mc queen på har sett at 3M fører det i Tyskland men de tas desverre ikke inn i norge.

    10. Hadde vært kjekt å vinne lapper. Vi har brukt lapp i 4 år nå, og må fortsette ennå en stund. Synet har blitt mye bedre på disse år.
      Men der har kostet mye, både økonomisk og ikke alltid like populært å måtte bruke lapp.
      Lapper med helt nye motiv, i rosa og lilla., gjerne med glitter hadde slått an.
      En DVD hadde vært en fin bonus.

    11. Disse lappene er veldig gode! Har brukt lapp i kort tid på 3 åringen og de gir ikke så irritert hud som de vi først kjøpte på apoteket☺
      Frode gikk vi glipp av på NRK så det hadde vært stas å vinne dvd i et hus m 3 gutter!

    12. Har en liten snuppe på snart 7 som skal bruke lapp 3 timer om dagen. Men hun krøller lappene, eller smyger dem av når vi ikke ser. Så det hadde vært supert med noen nye motiver for å øke motivasjonen. Dvd hadde også vært supert.

    13. Jeg har en jente på 5 år som er kjempeflink til å bruke lapp. Hun foretrekker prinsesser, hjerter ol. De skal være jentete. Supert at det finnes så mye flott:)

    14. Jaaaaaa takk gjerne! Jenta vår på 4 skal starte å bruke lapp over nyttår (mest sannsynleg), så då hadde det vore kjekt å fått nokre prøvelappar å teste ut 🙂 Fride på skipet er ein ny serie for oss, så den vil vi gjerne teste ut. Kryssar ALT for at vi blir den heldige!!! God jul til deg og dine! Akkurat oppdaga bloggen din og DIGGAR den!!!

    15. Cecilie Olden Johansen: Hei, nå har endelig jeg og den minste rampen trukket vinnerne 🙂 Og du var en av dem 🙂 Mail sendes på e-postadressen du har oppgitt 🙂

    16. Ada: Takk for ros av bloggen, det varmer 🙂 Du er en av de heldige som jeg og minstemann trekte ut av alle kommentarene og mailene vi har fått. E-post er sendt 🙂

    17. Siv: Hei, og beklager at ikke dere var en av de som ble trekt ut. Gøy at han vil bli lege, håper han lykkes i det 🙂 Så god å se at tipset om nettsiden var nyttig!

    18. Linn Naimak Brannfjell: Hei, dere er trekt ut av meg og minstemann til å få dvd og noen lapper 🙂 Epost er sendt for mer informasjon 🙂 Og lykke til med lappebruken dere også 🙂

    19. Johanne: Hei, dere var dessverre ikke de som ble trukket ut til å få dvd og øyelapper. Så bra at tipset om nettsiden falt i smak 🙂 Masse lykke til med lappebruken!

    20. Heidi Ervik: Har også en slik kalender og den er super. Minstemann er så stolt av å se alle lappene som henger på denne 🙂 Masse lykke til dere også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg