Lønnskrav, og mulighet for fast ansettelse.

I går da jeg kom hjem fra jobb oppdaget jeg en lapp på kjøleskapet, og la meg spesifisere ovenfor dere som faktisk har sett kjøleskapet vårt, det var en helt ny lapp mellom timeinnkallinger, tegninger x 100, skattekart, julekort fra i sist jul, diplomer, timeplan og andre ark som ikke har noen fast plass i leiligheten og ikke kan kastes. 

Denne lappen var skrevet for hånd, og jeg mistenker at det lå en god del spekulasjon og beregning i ordene og tallene som sto på denne. Jeg tror til og med at før arket ble skrevet hadde det vært en vurdering av verdi, og hva som var realistisk og forvente. Nesten som et lønnskrav, der du egentlig bare vil ha mer lønn, men må prøve å holde deg på matten og opptre som et voksent menneske. (Det skulle tatt seg ut at du skrev på kravet en sum med så mange nuller at du ikke kan uttale det.) 

Jeg gjennkjente min eldste sønns håndskrift, som faktisk nesten ser penere ut en min. Det sier mest om meg, han er tross alt ganske så flink om han legger godviljen til. Og budskapet var lett å oppfatte, da han faktisk hadde skrevet overskrift, noe jeg muligens må takke læreren for! (Det er i alle fall ikke jeg som har lært han det.) “UKELØNN” 

Min første tanke var at nå har vi det gående, ni år har vi klart å lure oss unna denne diskusjonen og heller stukket til han noen småpenger med behov, eller når vi har følt oss litt ekstra snille. Og han har i grunnen vært fornøyd med det, helt til i går altså. For nå skal han utfordre min mening om at alle i familien skal bidra ut i fra egne evner, og jeg får tross alt ikke penger for å vaske skittene sokker og truser. Jeg får heller ikke lønn for å plukke opp de sokkene fra kriker og kroker og legge dem i skittentøykurven. Og jeg betaler i alle fall ikke mannen for å lage middag, eller ta oppvasken! 

Så nå er spørsmålet, skal vi innføre ukepenger? 

Men først skal kravet vurderes, og innkreveren skal få argumentere hvorfor han fortjener lønn, samt om lønnen følger tariff. Vi må muligens vurdere arbeidstid, og hyppighet på utbetaling. En annen vurdering er om han skal lønnens pr oppdrag, eller om han skal ha faste oppdrag slik at lønn blir den samme hver uke. Så fremst han ikke får trekk på grunn av manglende dokumentering av fravær. 


Jeg må bare si at jeg blir ganske stolt når jeg ser min sønns skriveferdighet, for han er absolutt bedre i skriftspråket enn moren var på samme alder! Så igjen må jeg takke læreren, for eldstemann har sannelig teken på dobbeltkonsonanter! 

RYDDE 10kr Første oppgave han legger inn krav for er rydding, men her føler jeg at arbeidsbeskrivelse må vektlegges. Skal denne ryddingen gå på tid, eller er det for mengden har rydder. Gjelder dette også når han rydder etter seg selv? Kan jeg regne med at garnnøstene mine havner sammen med ullsokkene, eller vil han følge systemet som er i bruk. Vi kan muligens utarbeide en ny rutinebeskrivelse, men det er ikke prioritert. 

VASKE 10kr Også en oppgave som bør utdypes mer, og jeg er veldig spent på hva som ligger til grunn for denne. Er det snakk om kjøkkenbordet og benker, eller toalett og vask? Og må vi beregne at noen av oppgavene skal utløse smusstillegg. 

LAGE MAT 15kr Se der, nå øker han summen. Mistenker at han ikke synes det er så fryktelig stas å lage mat, men jeg tror han vil få avslag på denne siden han stort sett lager mat til seg selv. Og du skal vel ikke få lønn for det? Om ikke det menes som lønnet matpause. 

BÆRE SØPPEL 5kr Også en overkommelig sum, men her må vi passe på forbruket og forsikre oss om at det er per gang og ikke per pose. (Kildesortering = Mange poser.)

TA OPPVASK 10kr Denne skal jeg glatt betale han for, jeg skal til og med øke summen når han er ferdig med lærlingperioden og kan ta ansvar for dette selv! 

brette klær 10kr Mistenker at guttungen plutselig kom på at mamma alltid maser om at han skal bruke små bokstaver. På dette punktet er jeg spent på om han i tillegg skal legge klær på plass, eller om det vil medføre en ekstra utgift. 

TA PÅ SENGE TREKK 10kr Så lenge husket han mine ord ja? Litt usikker på om denne oppgaven er det smarteste, for jeg mistenker at den kan øke risiko for putekrig, hopping i mammas seng, sniking på julegaver som er godt gjemt og sengtrekk/putetrekk i hummer og kanari. (Mor i huset har muligens et snev av tvangstanker.) 

Listen er egentlig ganske grei, og med litt utdyping av oppgaver kan denne familien få en ny ansatt. Men først skal det finregnes litt på hva de faktiske utgiftene blir. Vi må også ta med i utregningen om det skal lønnes for kveld og helgearbeid i form av ekstra timelønn innen gitte klokkeslett. 

Facebooksiden min finner du HER om du vil følge meg, og få med deg svaret etter jobbintervjuet! 

6 kommentarer
    1. Fantastisk bra initiativ av han da! Jeg er imponert over den gode listen han har satt opp! Gleder meg til å de hvordan jobbintervjuet hans gikk!

    2. Karina: Ja, må innrømme at jeg ble litt overasket da jeg så listen. Om jeg hadde skrevet den som barn ville jeg sikkert tilføyd en del nuller. Oppdatering om intervjuet kommer etter hvert 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg