“Mamma, er du på do igjen?!”

Du trodde kanskje det beste med barnefri er å sove lenge og gjøre som du vil? Men der tar du feil. Det beste med barnefri er muligheten til å sitte på toalettet en hel time uten noen form for forstyrrelser.

Man skulle tro at for meg som sover så lite så var søvn det jeg likte beste, men nei. Drittarbeidet kommer i første rekke, og jeg har ikke ord som beskriver hvor fantastisk det er å sitte på do, helt alene og uten noen som roper mamma.

For hver enste gang jeg skal på do, er det en eller annen unge som “bare må tisse, med en gang!” og som de fleste foreldre vet så betyr med en gang for en time siden. Så da er det bare å knipe over strålen og komme seg opp av toalettet så fort som overhode mulig. Om de ikke må på do, finner de fort ut at de skal starte andre verdenskrig utenfor døren, om de ikke kommer inn på badet da. Og det sier seg vel selv at jeg ikke får mye fred til å gjøre mitt fornødne med to kranglete unger rundt meg.

Jeg har i perioder klart å huske at døren har lås, men nøkkel må først finnes frem. (Tar ingen sjanser på innelåste barn på et rom uten vindu!) Men da står de som regel utenfor døren og banker på, uvisst av hvilken grunn. Og om jeg ikke husker å låse, kommer de inn og forteller at når mamma, har du glemt å låse døren. Som om ikke jeg kan se det…

Jeg har prøvd å ignorere dem, men da finner de fort lysbryteren på veggen, og vips sitter jeg der i mørke med to valg. Enten sitte der i mørke, eller brøle ut at de skal slå på lyset før de blir arveløse. Jeg må innrømme at den siste metoden stort sett blir tatt i bruk.

For det er slik at barnas hovedoppgave må være å forstyrre moren når hun sitter på do, i tilfelle hun prøver å bruke tiden til alenetid. (Noe jeg ærlig talt skal innrømme har falt meg inn, så trollungene mine har med andre ord gjennomskuet meg!)

 

Resultatet den ene gangen jeg faktisk fikk sitte alene på do i tre minutter!

Og det verste av alt er at de aldri gjør dette med faren, han får sitte helt uforstyrret å drite i timevis om det er det han ønsker. Blodig urettferdig spør du meg!

Del og lik om du er i samme situasjon! 

Facebook siden min finner du HER! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg