Den latterlige matpakke debatten!

Jeg må vel bare innse at de stakkars barna mine ikke kan få brunost og syltetøy på skiven i matpakken, for da er de dømt til å bli overvektige. Det er har selvfølgelig ingen ting å si at vi begrenser inntaket av godter til spesielle anledninger og lager så mye som mulig av middagsmaten vår fra bunnen av, med det som faktisk er sunne råvarer. Og at vi har fokus på å variere på pålegg og ha fri tilgang på frukt og grønnsaker har jo selvfølgelig ingen ting å si opp mot et eneste måltid fem dager i uken. Jeg gir dem til og med yoghurt med god samvittighet! 

Det er ganske naivt å gå rundt og tro at begrenset utvalg i matpakken vil redusere overvekt. Beklager å måtte si det, men jeg er ganske sikker på at det vil ha null effekt! Og jeg er også ganske sikker på at det ikke er flertallet som gir barna sine hamburger og friterte kyllingvinger daglig i matpakken til barna. Så hvorfor skal da mine barn straffes for at andres foreldre ikke ønsker å følge opp kostholdsrådene de får både på helsestasjon og i møte med skolehverdagen?

Matpakken ligger gjerne i sekken i flere timer, den blir varm og klam, og da er det en fordel at den faktisk smaker godt! Ellers vil flere og flere barn velge å droppe å spise den, noe som faktisk er mye verre enn noen stakkars skiver med brunost eller syltetøy. Jeg har i alle fall ikke glemt hvor fryktelig stygt det smakte med varm brødskive gjennomtrekket med kaviar! Og om jeg fikk muligheten spiste jeg minimalt av denne, og kastet resten, for så å være sulten helt til jeg kom hjem fra skolen. Men når jeg fikk pålegg jeg likte, ja da spiste jeg opp alt sammen, fikk energien jeg trengte til resten av dagen og var ikke så sulten at magen verket når jeg kom hjem.

Om du ønsker å forebygge overvekt må du faktisk se på helhetsbildet, aktivitetsnivå og generelt kosthold. Det hjelper fint lite å sette begrensninger på et måltid som inntas fem dager i uken.

Det blir også feil å si at man må ta hensyn til de barna som kan bli overvektige på grunn av feil matpakke, for hva med alle dem som faktisk er underernært og har behov for de ekstra kaloriene det for eksempel er i brunosten og det litt ekstra tykke laget med smør? Hva med alle dem som ikke tåler melk, skal de nektes å drikke andre ting enn vann fordi det kan påvirke de andre? Og hva med dem som ikke kan få i seg mel, egg, sitrus også videre! Om vi skal ta hensyn til absolutt alt, så vil vi faktisk bli stående uten så mye som en smule å spise.

Prøv heller å fokuser på at barn trenger å være i aktivitet, og hva foreldre kan gjøre for å motivere dem til dette. For jeg tror faktisk det vil være hundre ganger så effektivt som å forby en brødskive med nugatti eller brunost!


 

Jeg har faktisk ikke for vane å legge hamburger i matpakken til guttene mine, og jeg har heller ikke observert noen andre som har det! 

Facebook siden min finner du HER! 

7 kommentarer
    1. Det største problemet i denne debatten er at det ikke er alle foreldre som har råd til å sende med unga frukt og grønt i matpakka hver dag, og at det sikkert for noen ofte havner rester av gårsdagens pølsemiddag i matpakka. For selvom vi bor i verdens rikeste land, så finnes det overraskende mange fattige i dette landet også. Om det er et så stort problem som enkelte skal ha det til, så vil jeg gå til det skritt å si at da må alle elever i grunnskolen få tilbud om ett gratis, sunt og fullverdig måltid midt på dagen!

    2. Jeg er håpløst dårlig på godt kosthold. Jeg lar fireåringen drikke cola på ukedager, spise potetgull nå og da, og gjerne to tre is i uka. Middag? Joda vi får jo i oss en og annen fabrikant middag, av og til koker jeg poteter selv. Hun får nugatti, brunost og syltetøy på maten i bhg og mest av alt, prim! Men jeg har som du sier, vett nok til å ikke sende med burger, pomesfri, kakestykke og annen mat jeg føler ikke har noe i bhg nista å gjøre. Om det ikke daglig går i fullkornsbrød, sunt pålegg og hjemmelaget middag, og godteri kun på lørdager, så vil jeg påstå at vi lever sunt! Ja det blir litt potetgull og is i tide og utide hos oss, men jeg har en blid, glad og ellers oppegående jente som spiser godt i bhg 🙂

    3. Personligen syns eg att matpakke burde vare vekke for lengs… Eg er fødd og oppvekst i Sverige, der me får all mat – frukost mellommål varm mat og frukt kvar dag i barnehagen, samt har me alltid ett mål varm mat till lunch i fra fyste klass til gymnas og dette inngår i skoleavgiften.
      For meg er da veldi sårt å svårt att sjønne hur mine små gutar ska klare seg og orke prestere både no i barnehage og senere i skulen. Mest sjåkkerande va att matpakken ikj ligge kjøli en gang… Ka ska me smøre på om sommeren da???? Uch surt smør o svett ost.. Og som du skrive sjøl att dei ikk spise da opp en gang, og kjem heim supersulten, hur mye har du da følgt med i skulen??

    4. Ja absolutt, det er mange grunner til at unger får den maten de har. Å sette ned forbud vil ikke løse noen ting, heller tvert om. Det er mange grunner til at barn spiser den maten de har med seg, og det blir helt feil å dømme utifra egen tanker. Hva vet vel jeg om hva naboens barn trenger, og hva vet vel jeg om hvor mye mat de har i kjøleskapet? Egentlig skulle det vært mat på skolene uansett, for både de som ikke kan få variert mat hjemmefra og for dem som ikke klarer spise maten som har ligget lenge i sekken.

    5. Tenker som så at så lenge barna har et variert kosthold og får i seg det de trenger av næringsstoffer så dør de ikke av å få potetgull av og til 🙂 Å bli fanatisk her heller ikke bra, det handler om å finne en god middelvei. (Og om det er noe trøst koker jeg aldri poteter selv, såfremt jeg ikke skal lage potetmos 😉 Og er ganske sikker på at ingen her lider nød av den grunn!)

    6. Det er egentlig såre enkelt å ikke få svett brødskive i matboksen. Ikke pakk med skive..
      Rull osten og skinken i rundinger med et plastspydd gjennom. Ha nøtter og frø i en liten boks. Kutt opp en gulrot og lag “gullpenger” Lag kyllingboller av kyllingkjøttdeig spedd med havregryn. Pakk et par riskaker eller knekkebrød med porsjonspålegg ved siden av. Lag suppe som serveres i mattermos (holder varmen) eller smoothie. Stek kyllingklubber kvelden før som serveres kald med gulrot og agurkstenger samt rømmedipp i en liten boks ved siden av. Eller bruk middagsrester – null problem å spise det kaldt.

      Ingen av disse delene trenger å være dyrt. Jeg har fint klart å servere min sønn brødfri lunch lenge på et minimalt matbudsjett (4-5000kr mnd) Brunosten derimot har vi aldri tatt oss råd til, da den gir lite næring og er mer kos.
      I dag har vi et høyere matbudsjett og barna mine spør selv etter brødskiver til lunch. Som regel får de da hjemmebakt brød med leverpostei, hvitost, eller skinke. Makrellen spiser vi hjemme – for den lukter sånn i matboksen. Hehe.

    7. Helt sant, for de aller fleste er det lett å få til gode matpakker som både frister og ikke koster hele inntekten. Men dessverre er det mange som mener at også middags rester er feil som matpakke, og noe usunt. Vet også at mange ikke har de resursene som skal til for å klare dette, noe som er synd selv om det er et faktum. Så derfor tror jeg heller ikke et forbud er rette plassen å starte på. Kanskje det bør legges mer fokus på ernæring allerede på helsestasjon?! Brunosten er noe vi gjerne har på skiven, men vi holder oss unna sjokoladepålegg og andre søtsaker. Men vi bestemmer også at barna skal spise variert, så den blir ikke servert hvert måltid. Huff, den lukten av makrell kan kjennes i dagevis om den får ligge litt i sekken, og kaviar er heller ingen matpakkefavoritt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg