Kjære ulltøysprodusent!

Nå har det seg slik at vi er storforbruker av deres produkter, og jeg må si at jeg er veldig takknemlig for at dere lager disse. For gudene skal vite at vi trenger dem her i nord.

Men kan dere være så snill å bruke litt mindre tid på design og utseende, og mer på hvordan dere skal forsterke utsatte områder som knærne. Det er ikke så nøye hvordan farge og mønster plaggene har, så lenge de overlever mer enn noen få uker i huset vårt. Det er ikke farger og motiver som får meg til å kjøpe produktet deres, men hvor lenge det holder i bruk. Og for å være helt ærlig så tror jeg ikke barna mine bryr seg nevneverdig om hvordan farge på tråden i sømmene, eller hvor mange prikker genseren har. Og som regel er jo gjerne undertøy uansett gjemt bak ett lag av andre klær.

For det har seg slik at mine gutter er aktive barn, som alltid er i bevegelser og som gjerne sliter ut et par ull-bukser i uken.

Nå er det ikke det at mine barn er mer aktive enn andre, for jeg har studert andre barn nøye både i barnehagen, på butikken og på skolen, og jeg ser at de barna springer like mye rundt. Og det er heller ikke jeg som vasker feil, for jeg følger faktisk vaskeanvisningen slavisk, jeg bruker nøye utvalgt vaskemiddel og jeg prøver så langt det lar seg gjøre å bruke klærne flere gang før de vaskes. Men nå har det seg også slik at guttene ikke bryr seg så mye om det dypper litt middag på skjorten. Og jeg vil nødig la dem går ut offentlig med de klærne og bli beskyldt for dårlig hygiene. 

I dag ble jeg sittende å nesten grine foran kleshaugen jeg hadde vasket, for åtte av ti underbukser var blitt hull i, og jeg er helt uten evner til å sy sammen de enorme hullene som på merkelig vis alltid vokser seg gedigne på et minimum av tid. Og for all del, jeg kan forstå at ungene piller på hullene, for det ville jeg også gjort om jeg var på deres alder.


“Ånei, ikke enda et hull!”

Så nå må jeg altså kjøpe inn åtte nye underbukser, eller egentlig ni nye. For en ble hullete sist uke, og måtte nappes ut av klesskapet. Og det koster penger, masse penger jeg helst ville brukt på noe koselig som litt ekstra ferie, sjokolade eller sparing til hus.

 Og ikke kan jeg glede meg til sommeren, for når den kommer har jeg fortsatt en gutt som må bruke ull undertøy. Han får vondt av å fryse, og det eneste som holder han varm er ull. God og varm og lite slitesterk. Så når andre går over på bomull, ja så fortsetter vi å bruke ull. Og jeg grøsser med tanken på hvor mye penger som har gått til innkjøp av undertøy.

 Så vær så snill å bruk litt tid på å forsterke klærne deres, på knærne, i stjerten og på albuene. For disse plassene blir som regel alltid hullete lenge før plagget er klart for utskiftning, og skaper en heller ufin økonomisk utgift. Det går helt fint om de ikke ser så bra ut, så lenge de faktisk kan brukes av normalt aktive barn i en lengre periode. 

(PS. Jeg velger forresten å la tvilen min komme dere til gode, for først tenkte jeg det var et komplott for å tjene mer penger, men jeg velger å tro dere ikke er bevist på problemet!)

 


“mamma, se en mus har spist hull i ull-buksen min!”

Vennlig hilsen en mamma som sitter her med tårer i øynene og innser at hun igjen må ta barna med på shopping, en prøvelse hun til nød ønsker å oppleve.

 

Facebooksiden min finner du her.

 

 

#mammablogg #ullklær #ull #tøy #hull #bakfasaden #mote #klær #samfunn #hverdag #klesvask #produsent #klesprodusent #barn #foreldre #mamma #gutt #gutter  

 

6 kommentarer
    1. Skriv din kommentar her…Tenk at det er en periode av livet, og hold ut (hi hi) Har 3 jenter, men jeg husker ikke at de fikk så mye hull på noe… kanskje veldig rolig jentelek hi hi eller heldig med kvaliteten av plaggene

    2. Skriv din kommentar her…ta vare på dei hullete og klipp dei opp og forsterk knærne på dei uten hull og lapp dei hullete. Hilsen mor med unge m lapper påsydde lapper på knærne 🙂

    3. Er du sikker på at du ikke har en skrue eller ett eller annet stikkende såvidt ut inne i trommelen på vaskemaskona da? Det hadde jeg og fikk ødelagt ull for godt over 1000 kroner. Jeg måtte kjenne over hele trommelen med håndflata (og skjære meg) for å finne skruen som hadde satt seg fast i ett av hullene…

    4. Kan du ikke ha et design der man slipper å klikke seg inn på hvert innlegg, slik at man bare kan lese og scrolle seg nedover. Forferdelig tungvindt å klikke inn og ut for å få lest..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg