Give away, oppskrift på heklet traktor!

Jeg tenkte det var på tide å ha en «giveaway» på bloggen, og jeg hadde jo helt glemt at jeg hadde lovet det når facebook siden min fikk 600 liker klikk, og nå har den over 700. Så etter mange runder med hva jeg skulle gi bort, bestemte jeg meg for at denne gangen blir det en oppskrift jeg selv har laget. Jeg har prøvd å lage den så lett som mulig, slik at også de som ikke er så dreven i hekling kan klare å lage den.  (Om du har sett den før stemmer det, den ligger på min gamle hobbyblogg som jeg etter hvert vil slette.)

 

Traktoren falt i smak hos guttene i huset, og oppsto etter at minstemann insisterte på at han måtte ha en traktor i sengen. Jeg syntes det hørtes litt ubehagelig ut, så jeg laget like greit en myk en.

 

Oppskrift på heklet traktor!

 

Jeg brukte heklenål 3 og mor Aase bomullsgarn fra Sandnes garn. Men du kan sikkert bruke andre garntyper og jeg vil tro at drops paris kan fungere bra. Fargene kan du velge selv, men synes personlig at traktorhjul må være svart. Denne gangen ble det en gul traktor, og det passer jo bra i skrivende stund siden det er påske.

 

 

Forkortelser:

Lm = luftmasker

Fm = fastmasker

1i2 = Hekle 1maske gjennom 2masker(felling)
2i1 = Hekle 2masker i 1maske (øking)

 

Start med 10luftmasker, så hekler du 10omg med 10fastmasker frem og tilbake. Du snur med 1lm. Når lappen er ferdig hekler du 40fastmasker rundt denne, hekle 11omg til sammen. Så hekler du 1i2m i hvert hjørne så du har igjen 36fm. Hekle så 7omg 36fm. Nå må du lage panser til traktoren, da hekler du 9fm frem og tilbake 9omg, også her snur du med 1lm. Når dette er ferdig skal du hekle videre på karosseriet, da hekler du 54fm rund “førerhytten” og panseret. Her hekler du 10omg.For at traktoren ikke skal bli så veldig ujevn, hekler jeg 15fm videre, og fester tråden litt midt på siden. 

 

Nå er du kommet så langt at du skal hekle “steinbrettet” eller bunnen om du vil. Hekle 9fm frem og tilbake 18omg, også her snur du med 1lm. Etterpå fyller du traktoren og syr fast bunnen. 

 

Så skal du hekle hjul, 2små og 2store.  

Små hjul:

1.Lag en ring og hekle 6fm i denne.

2. 2i1 på alle de 6fm så du får 12fm.

3. 1fm, 2i1 (18fm)

4. 2fm, 2i1 (24fm)

5. 3fm, 2i1 (30fm)

6. 4fm,2i1 (36fm)

7. 2omg 36fm.

8. 4fm, 1i2 (30fm)

9. 3fm, 1i2 (24fm)

10. 2fm, 1i2 (18fm)

11. 1fm, 1i2 (12fm) Her fyller du hjulet med vatt.

12. 1i2 (6fm) og sy sammen hullet, spar en passe bit tråd som du bruker når du fester det i traktoren.

Stort hjul:

1. Samme som med de små hjulene, men når du er ferdig med nr7. skal du øke til 42fm (5fm, 2i1) så hekle 2omg 42fm, så minske med 5fm, 1i2 til 36m og så fortsetter du på nr8.

Så skal du hekle skufla/leseapparatet. 

Legg opp 10lm, hekle 10fm i disse og fortsett med dette 30omg. (Også her snur jeg med 1lm) Så bretter du sammen lappen og hekler den sammen med 10fm.

Sidene på skuflen (2stk):

1.Legg opp 15lm

2.Hekle 15fm.

3. 1i2, 11fm, 1i2 (13fm)

4. 1i2, 9fm, 1i2 (11fm)

5. 1i2, 7fm, 1i2 (9fm)

6. 1i2, 5fm, 1i2 (7fm)

7. 1i2, 3fm, 1i2 (5fm)

8. 1i2, 1fm, 1i2 (3fm)

Brett sammen og hekle 7fm i det som blir kanten utover. 

Når du har laget delene ferdig syr du sammen.

Det neste du lager er feste til skuflen som en avlang lapp. Da legger du opp 40lm og hekler 40fm i 4omg. Jeg brukte et sugerør inni når jeg sydde igjen. Klippet det i passe lengde, og delte det på langs så det skulle passe inni.

Noen bildeforklaringer:

Her har jeg heklet de ekstra maskene i karosseriet.




Så langt sydde jeg igjen før jeg fylte den med vatt.

 




Slik blir hjulet før jeg fyller det og syr igjen.

 




 Her ser du lappen som er til skufla.

 




Kanten til skuflen før jeg har brettet den sammen.

 




Brettet sammen og heklet fm-kant på den ene siden.

 


Slik ser det ut når jeg syr sammen feste rundt sugerøret.

 




Den ferdige traktoren 🙂

 

 

Jeg synes den ble litt ekstra søt med øyne og munn, men det holder sikkert med bare lykter om du ikke liker synålen så godt!

 



Oppskriften kan bare brukes til hjemmebruk, og hvis du har spørsmål må du bare spørre. Hvis du legger ut bilder på f.eks. bloggen din og facebook, link gjerne til oppskriften min.

 

Facebooksiden min finner du HER.

 

(Ny give away når facebooksiden når 1000 liker klikk! Og da blir det ikke en oppskrift, men noe  annet lurt!) 

 

#mammablogg #hekling #hekleoppskrift #traktor #håndarbeid #leke #leker #hjemmelaget #hobby #heklet #giveaway

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg