“Her er sjekkelisten for hva lite søvn kan føre til” (Særlig…)

Etter fire år uten spesielt god og regelmessig nattesøvn bør jeg vel strengt tatt vite bedre enn å trykke meg inn på en artikkel som heter ?Her er sjekkelisten for hva lite søvn kan føre til!? 

Så nå sitter jeg her og funderer over punktene på listen, og bekymrer meg for min egen helse. Tror nesten at jeg egentlig er død, om alt stemmer. Mistenker nesten at punktene er til for å skremme livskiten av en stakkars småtrøtt mamma, eller pappa for den saks skyld.  

– Risikoen for overvekt øker. Sover man lite blir man fortere sulten, og får mer lyst på junk rett  og slett. 

Okei, dette får jeg virkelig ikke til å stemme, for i mitt tilfelle er det heller motsatt. Mulig det er en stavefeil, eller bare litt alminnelig skremselspropaganda. 

– Større fare for at man er innblandet i en ulykke.

Joda, denne stemmer ganske bra. Fredagen på jobb skadet jeg meg stygt på et papir, et realt papirkutt på tommelen var ikke helt med i beregningen den dagen. Så ser den med ulykker, hadde helt sikkert unngått dette om jeg sov mer natten i forveien. 

– Man ser mer sliten ut.

Tja, er litt usikker. Sist jeg sov over 12timer så jeg ut som et troll som hadde ligget i vinterdvale noen år. OG da så jeg faktisk mer sliten ut en jeg vanligvis gjør. Og i grunnen er det vel aktivitetsnivået som gjør meg sliten når jeg går litt grundig inn på livet mitt.  

– Større risiko for å pådra seg en forkjølelse

Har vansker for å se hvordan i alle dager jeg skal klare å bli mer forkjølet enn det som er realiteten i dag, for etter at jeg fikk unger har vi pådratt oss hver eneste lille bakterie som har flakset forbi oss. Og med bare en unge sov jeg helt klart så mye som er anbefalt og litt til. Så dette må kanskje være mennesker uten barn, som ikke har brukt opp uflakskvoten sin fra før! 

– Hjernevevet ødelegges

Å herregud, nå fikk jeg panikk her. Er dette grunnen til at jeg satte melkepakken i kjøkkenskapet og smøret i fryseren? (Det kan da umulig ha noe med at jeg gjorde slike ting lenge før jeg reduserte nattesøvn til et minimalt nivå inkludert hyppige oppvåkninger. Jeg drømte sikkert bare at jeg tømte melk i sukkerboksen istedenfor forkostblandingen en gang for veldig mange år siden!) 

 – Større sjanse for å bli følelsesmessig påvirket. 

Litt usikker på om jeg skal le eller gråte, så dette punktet ser ut til å stemme. Men om ikke annet er jeg blitt litt mer følsom enn før, og er ifølge min bedre halvdel et steg nærmere en kvinnelig oppførsel, til tross for min tendens til å rulle over på siden og snorke i vei.  

– Mindre fokus og får problemer med å konsentrere seg. 

Takk og pris for søvnproblemene, uten dem ville jeg vært en superkvinne uten sidestykke og sikkert endt opp på et eller annet forskningsinstitutt for å sjekke ut min fabelaktige hjerne. Så jeg skal klare meg fint med noen små facebook pauser når jeg egentlig skal vaske leiligheten på grunn av dårlig konsentrasjon om det som egentlig skal gjøres!

Jeg var jo helt sikker på at det var enden på listen, men det viste seg altså at dette var det som kunne hende etter kort tid med dårlig søvnkvalitet, for det kommer faktisk flere punkter på listen! 

– Sjangsen for slag er fem ganger større. 

Regner med at de sikter til slag fra andre rundt meg, ettersom humoren min blir hyserisk morsom hver gang jeg sover for lite. Når jeg tenker meg om blir jeg også ganske irriterende når jeg er trøtt, og prøver å få de rundt meg til å ha det på samme måte. Flaks at jeg er snar å springe?

 – Risikoen for å få en del krefttyper øker.

Bekymringsverdig, må vurdere å slutte med alle e-stoffene og de andre ulumskhetene jeg får i meg. For ikke snakke om den ekstreme solingen jeg driver med de to månedene med sommer vi har her i nord! 

– Sjangsen for å få diabetes blir større. 

Fantastisk, det betyr at jeg også må slutte å drikke min høyst nødvendige colaboks hver dag. Kommer ikke til å overleve, og hva skal jeg liksom gjøre hver gang jeg forvandles til et hormonmonster en gang i måneden? Skal jeg liksom være sukkersyk i tilegg til grinete? (Tok du den, sukkersyk!) 

 – Risikoen for å få hjertelidelser øker. 

Må si meg enig med denne, for så sur som jeg blir når jeg med et uhell treffer et bordbein eller en vegg når jeg skal bevege meg rundt i svarte mørket om natten, er sikkert pulsen og blodtrykket på grensen til overlevelig. Og dette er bare småting i forhold til de gangene jeg kjenner hjerte gråte når barnet mitt ikke får sove av smerter.  

– Antallet spermier reduseres

Ehh, sist jeg sjekket produserte ikke kroppen min den typen ting. Men for all del, kanskje det forhindrer flere barn med det første og reduserer risikoen for enda mindre søvn?!  

– Faren for å dø øker. 

Det gjør den også når jeg går ute i mørke, når jeg kjører bil og når jeg står på kanten av et stup med bind for øynene. Så du kan vel si at søvnmangel ikke er alene om å øke den sjangsen! 

 Så jeg må altså med andre ord være et supermenneske, eller så er muligens søvnmangel ikke så dramatisk som side2 vil ha det til.  Om du ikke er som meg og hopper over store deler av teksten i artikkelen, kan du gå inn her å lese resten av de kloke ordene som sikkert står der:

 http://www.side2.no/helse/article3738245.ece

 


Fra den tiden jeg sov minst 8timer i døgnet, alle bilturer og stort sett bestandig jeg hadde muligheten. 

Kanskje de neste gang kan skrive noen velformulerte ord om hvordan du kan takle søvnmangel på best mulig måte når du faktisk ikke har mulighet til å gjøre noe med saken, slik at jeg og sikkert en håndfull andre personer får noen gode tips for å få hverdagen til å fungere bedre. 

 

#mammablogg #søvn #søvnråd #søvntips #forskning #barn #søvnproblemer #foreldrerollen #humor #ironi #samfunn #tips #råd #media #artikkel #helse #sykdom #bekymring #familie #søvnkvalitet #tull og #tøys 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg