Vi selger ikke XS her!

Det er ikke ofte jeg tar med tid eller råd til å kjøpe klær, så når jeg gjør det ønsker jeg gjerne at det skal være en positiv opplevelse. 

 

Når jeg skulle handle i romjulen gledet jeg meg stort til å finne noe jeg kunne ha på meg, noe som passet og noe jeg kunne føle meg pen i. Nå vet jeg at det er så å si umulig å finne dette, ikke fordi jeg er kresen, men fordi kroppen min er for tynn og for lang. Jeg er rett og slett skapt feil, i alle fall om jeg skal følge standaren på størrelser som er på butikkene. 

 

Det er noen få butikker som har klær som sitter på meg, og b-young var en av dem. En butikk jeg virkelig likte og som jeg alltid fant noe som passet i. I alle fall topper, gensere og kjoler. I løpet av årene har store deler av klesbudsjettet mitt blitt lagt igjen der, med glede. Så selvfølgelig gikk turen innom med det samme, for det er så vondt hver eneste gang jeg prøver plagg som ikke passer, som er alt for store for kroppen min. Den slitene mammakroppen som har merket mange,mange år uten søvn. Jeg gjør nesten hva som helst for å unngå prøverom, så da er det naturlig at jeg velger de butikkene jeg vet at jeg har funnet klær som passer i fra før. Jeg kan ikke akkurat gå opp eller ned i størrelse om noe ikke sitter som det skal. 

 

Men denne gangen var det ikke en positiv opplevelse, for jeg oppdaget fort at det ikke var et eneste plagg i butikken som var i min størrelse. Ikke engang en liten t-sjorte fant jeg, og etter å ha prøvet flere plagg i størrelsen over ville jeg synke ned på gulvet og la tårene strømme. Hvorfor skal det være så vanskelig, er det for mye å be om å finne klær som passer meg? Klær som jeg kan føle meg vakker og vell i, klær som faktisk passer? 

 

Min bedre halvdel så frustrasjon min, og spurte betjeningen om de hadde noe i XS. Svaret han fikk gjorde ikke akkurat humøret mitt bedre, for de har sluttet å ta inn klær i denne størrelsen ifølge damen i kassen. Jeg hadde lyst å rive ned prøverommet, men kledde bare på meg og tuslet ut av butikken. Det er tydeligvis ikke meningen at jenter som meg skal bruke klær som passer, vi skal ikke få lov til å glede oss over handleturen i butikken. 

 

Hvorfor skal det være slik at min mann kan gå på en butikk med kun store størrelser som den naturligste del av denne verden, uten at noen så mye som hever på et øyebryn? Men når jeg klager på at det ikke finnes butikker med klær til meg så får jeg beskjed om at jeg har et luksusproblem? Tipper at du ikke ser mye luksus når du står der avkledd og såret i prøverommet, med en vishet om at du igjen må kjøpe klær som ikke passer. Det gjør vondt for meg som er tynn, på lik linje med de som er er tykke. Det er ingen forskjell på følelsen av å ikke passe noe, uansett om det er fordi du er stor, liten, mann, kvinne. 


14 kommentarer
    1. Kjenner følelsen bare at det går andre veien hær. Har man en kropp som ikke er A4 men litt for høy og godt merket etter 4 fødsler kan det være like vanskelig å finne noe som man kan føle seg fin i. Stå på. Du finner nok en ny butikk som tar inn str xs, selv om det kan ta en stund:0)

    2. Nå er jeg kanskje litt teit her altså… men har du forsøkt nettbutikker? Er jo en hel haug nå som tilbyr gratis frakt frakt og retur. Innbiller meg at de har flere størrelser å velge i… OG bonus for at man slipper de fæle prøverommene *æsj* Kan tenke meg det er like fælt å få flomlys på en tynn og spinkel kropp som på en tjukk dvask en som min 😛 (var den for drøy?) Ønsker deg hvertfall lykke til – å ikke finne klær er det kjipeste som fins. Lurer på om det finnes den kvinne som kan gå hvor som helst og finne noe som sitter godt uansett :S

    3. Forstår hva du mener, har flere ganger gått ut igjen av butikker tomhendt fordi de ikke har små nok størrelser. Jeg handler mer og mer på nett, da kan eg som oftest bruke de samme størrelsene som modellene, noe som er utrolig praktisk 😉

    4. Har selv vært der.. Jeg sparte penger og ble fornøyd ved å kjøpe klær i str 14-16år.
      Bukser gikk fint siden Bl.a Lee hadde helt ned i 24tommer i livet når jeg handler i Sverige.
      De finnes nok også på nett om man leter litt vil jeg tro. Vera Moda hadde før XS-34 i bukser. De ble noen ganger for store, men ikke alle modellene. Ofte er det slik at de små str blir korte. Man skal vist ikke være lang og tynn…

    5. Mamma2gull: Ja, kjedelig å kjøpe barneklær når man er voksen. Men jeg er så høy at de blir for korte til meg, og siden jeg ikke er helt for magetopp og kortbukse går det ikke å handle det. Har vurdert å bestille på nett, men da må jeg sikkert sende halvparten tilbake side alle klærne varierer så mye i str. :S skal ikke være lett nei.

    6. Ingrid: Ja, men som regel må jeg sende det meste i retur siden størrelsene varierer så enormt mye. Og DET er slitsomt det 😉 Men har vel ikke så mye valg om jeg har planer om å se litt smågrei ut, og ikke bare traske rundt i treningstøy bestandig. Og tror ikke det finnes noen som kan gå hvor som helst for å handle, men mulig at de som bruker de minste og største størrelsene får litt mer utfordringer :S

    7. Prøv Bik Bok, de har mange smale og lange klær, spesielt bukser. Til og meg jeg som er 1.80 og veldig tynn finner passelige klær der :)Gina Tricot har ofte smale lange jeans også.

    8. Nina: Ja, bikbok er en av de få plassene jeg finner noe som plasser, men ofte er størrelsen borte når jeg kommer meg innom. Og spurte en gang om jeg kunne bli kontaktet når de fikk inn rett størrelse, men det kunne de ikke :/ Veldig upraktisk, for jeg kan liksom ikke springe innom der hver dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg