At småbarnsforeldre ikke har tid til å trene er tull!!

Å ikke ha tid til trening når du har fått barn er bare oppspinn. Og si at tiden ikke strekker til er som å lyve for seg selv, og jeg skal selvfølgelig bruke meg selv som et godt eksempel. 

Her i huset har jeg flere heftige treningsøkter gjennom hele dagen. For eksempel hinderløype om morgenen, der jeg jakter på en svært så våken og opplagt treåring som ikke har sovet stort. Og det har heller ikke mammaen, men det stopper meg altså ikke i en god treningsøkt om morgenen. Her hoppes det over stoler, krypes under bort og springes rundt i en rasende fart for at medisin skal bli gitt. Vinterstid øker vi tempoet litt og bruker rå makt for å rydde frem bilen og veien, og bilen igjen fordi den er like borte som da jeg startet. Tipset er å flytte til Nord-Norge. Samtidig som du gjør dette skal du passe på to aktive gutter som selvfølgelig ikke står i ro å ser på, fange dem å få dem festet inn i bilen uten at den fylles med alt for mye snø. 

Neste runde er balansetrening, for å utføre dette trenger du en barnehage/skoleplass, uteklær og utstyr som skal flyttes mellom hjem og skole/barnehage hver dag. Her i huset må som regel minstemann bæres under den ene armen og klærne under den andre, samtidig som porten åpnes med den ene foten. Om ikke det er trening så vet ikke jeg. Så skal det stresses av gårde for å levere unge nr 2. Her skal også klær og utstyr inn, og om du ikke ønsker en særdeles lang treningsøkt på ettermiddagen er det en fordel at du går inn med utstyret og henger det på plass. Om du ønsker litt ekstra utfordring kan du ta på sko med høye hæler. (Dette går også for menn, men da må du nesten regne med noen rare blitt og spydige kommentarer. Kjøp sov i ro og putt i ørene, samt unngå øyenkontakt!) 

Så kommer ettermiddagen og du har begrenset med tid på å hente to stykk unger. En real intervalløkt med andre ord. Først skal skolegutten hentes, og her skal du løpe rundt mens du plukker opp klær gjennom hele skolen, samt leter etter ungen. Så skal du få med deg våte klær og ungen til bilen, få han inn og kjøre til barnehagen for å hente nestemann. Her må du igjen ta runden etter utstyr, samt samme økten som om morgenen med porten. Så kjører du til butikken, springer inn og plukker varer til middagen, legg gjerne til en ekstra øvelse å balanser alle varene i armene. Kun nybegynnere trenger handlekurv. 

I vinterhalvåret får du litt ekstra utholdenhetstrening når du rydder frem gårdsplassen, spesielt når du skal fjerne en 2meter høy brøytekant som er nøye kastet inn der du skal gjøre. 

Under middagen får du trent styrke. Hold en gråtende treåring på den ene armen og lag mat med den andre. Om du skulle søle noe bruker du føttene til å tørke opp. I tilfelle dette gir deg for lite utfordring kan du gjøre lekser med eldstemann så du får litt hodetrening med det samme. Kjøp gjerne matvarer som er i beholdere som nesten er umulig å skru opp, slik at hendene får litt ekstra utfordring. 

Så kommer tiden for husarbeid, støvsuging blir fort en god øvelse når du har en treåring hengende rundt foten. Løft gjerne stoler og utstyr et par ekstra ganger. Dusjen vaskes med tannbørst, slik at du får brukt armene litt ekstra. Nybegynnere kan godt bruke en oppvaskkost den første tiden, og for viderekommende er det anbefalt å bruke barnetannbørste. Støvtørking gjøres med føttene samtidig som du bretter klær. 

Så kommer leggetid, og du gjentar samme hinderløypen som om morgenen, samtidig som at storebror i huset legger ut ekstra hinder i form av legoklosser. Dette krever en svært god fysikk, slik at du unngår å treffe dem. 

Så som du ser har jeg ingen unnskyldning for å ikke trene, og jeg forstår ikke helt hvordan noen som har barn ikke får tid til dette. 

Ha en strålende kveld, hilsen en veltrent småbarnsmamma. 

#mammablogg #trening #hverdag #bloggtips

12 kommentarer
    1. Du skjønner, vi andre jobber! Det er vel neppe mange som påstår at det er vanskelig å få tid til trening med småbarn uten jobb!

    2. Det er ikke vanskelig å trene om man er i full jobb heller.
      Har vært alene med to barn, arbeidet fult, fulgt opp barna på aktiviteter og med lekser. Og det er bare dine egne prioriteringer og din kreativitet som setter stopper for treningen.
      Morsomt skrevet 🙂 Kjenner meg igjen her igrunn..

    3. Skriv din kommentar her…Haha,herlig!!
      Har en jobb som jeg er på beina og går hele dagen så da behøver jeg ikke å ha dårlig samvittighet da;)

    4. Kristina Hansen: Så bra for deg, her er hinderløype helt klart en viktig del av dagen. Og med en ekstremt trøtt mamma som ikke tenker at det enkleste er å springe motsatt vei rundt bordet, har jeg meg selv å takke;)

      For min del har jeg faktisk ikke tid eller mulighet til å trene, men bare for en periode. Men
      når jeg ser på aktiviteten vi har gjennom en hel uke så trenger jeg ikke være redd for at kroppen ikke blir brukt. Og skal være helt enig i at det finnes bedre ting å bruke tiden til 😉

    5. Navn: Må ærlig innrømme at jeg undrer meg litt over hvem du snakker om. Men selvfølgelig, det er alltid lurt å kommentere en tekst uten å ha lest den, men hvem er vel jeg som arbeidsløs husmor til å utale meg om det! (Trodde faktisk at jeg jobbet, men det er mulig jeg tar ganske feil!!?)

    6. Navn: Nei, som regel er det mulig. Men i noen perioder må faktisk treningen vike for andre ting, desverre. Men det er jo da du også skal se hva du gjør i hverdagen, og kan legge inn litt ekstra fysisk husarbeid eller lek med barna, og vips har du brukt kroppen på en god måte samtidig som du gjør andre viktige ting:) Men noen ganger kan ikke trening prioriteres, men sån er det å være forelder:)

    7. Anette Liljedal: Det er sant, og andre ganger har de faktisk ikke mulighet til å trene å det må også være lov. For det er ikke så rosenrødt å ha barn at du alltid kan prioritere deg selv, noen gang skal barna gå foran, uten at vi skal trenge å ha dårlig samvittinghet av den grunn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg