Nå er det krise, “sutteslutt”, og jeg er ikke klar!

Å hjelpe meg, nå er det krise her. Ikke bare en slik liten verdenskrig, men en hel atombombekrise! Eller kanskje to bomber når jeg tenker meg om! 

 

Minstemann var uheldig i barnehagen og falt, usikkert av hvordan grunn. Enten ramlet han eller så var det et anfall vi har sett samme typen av tidligere. Dette er for det første en krise, for jeg ønsker overhode ikke å se at han får mer anfall enn de små han alerede har. Og mammahjerte blir selvfølgelig ekstremt bekymret. Men her kan jeg ikke gjøre så mye selv, kun ringe å prøve å surke oss til en time på sykehuset uten så alt for mye ventetid. Noe som kan være litt vanskelig innimellom, så lenge det ikke står om livet. 

 

Og når han falt tok han seg ikke for, så han slo munnen sin, og den ene fortannen. Den ble løs, og vi måtte haste til tannleggen for å sjekke at ikke voksentannen som ligger på lur ble skadet, eller noe annet tannlegen forklarte men jeg ikke fikk med meg. (Ikke så lett å høre med en hysterisk treåring på fanget!) 

 

Alt gikk helt fint hos tannlegen, han åpnet munnen og var egentlig veldig fornøyd med at han fikk avslutte dagen i barnehagen før normalen. Og det er jo ikke reint lite oppmerksomhet som deles ut når man har slått seg! Han tok også rønkenbilde av munnen, og satt musestille med en papir ett eller annet i munnen. (Faktisk mer i ro enn det moren bruke å få til, til tross for aldersforskjellen…) Han fikk til og med se på bilde etterpå, og var veldig stolt over å se innsiden av munnen sin. 

 

Men så kom tannlegen med de grusomme ordene «du kan ikke bruke sutt!», og alt håp var ute. Den veldig tapre lille gutten kastet seg rundt halsen på mammaen og gråt sine modige tårer. Tenk at vi kunne være så slemme å ta fra han den trygge, gode sutten som holder han med selskap i alle timene han er våken om natten. 

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg vurderte om det var så farlig at han mistet en fortann, for det ville nesten vært bedre enn det mareritte vi og han skal gjennom de neste dagene. Og jeg angrere i alle fall på at jeg lærte han til å bruke sutt i utgangspunktet. 

 

Tenk at vi er så teite at vi lærer barn å bruke sutt, lar dem bli avhengie av denne for så å frarøve den når vi synes de er for store til å bruke den. For de fleste barn blir sutten en god trøst og trygghet når de sover, og hvorfor skal vi frarøve dem dette? Hvem er det som sier at det er galt å ha sutten lenge, og hvor står det fakta om at tennene blir skadet om de bruker den lenge? 

 

Så jeg hadde med andre ord bestemt at minstemann skulle få ha denne så lenge han ville!  Men nå ser det ut til at han skal slutte med smokken, og vi kan beregne noen svært vanskelige netter fremover. For det er liksom ikke slik at han bare blir lei seg når han skal sove, han blir det også alle de gangene han våkner iløpet av en natt. (Og det er jo ikke reint lite ganger…) 

 


 

Farvell nattesøvn, det passet veldig dårlig at siste rest av deg skulle bli borte rett før jeg skal stresse som en gal på jobb, stå opp umenneskelig tidlig og arrangere slektstreff til helgen med alt som følger med. Om jeg overlever helt til neste uke skal jeg belønne meg selv med et eller annet, kanskje en kaffe latte med karamellsmak eller et par nye sokker…

11 kommentarer
    1. Jeg er så sinnsykt enig! Jeg bruke selv smokk til jeg nærma meg 8 års alderen, den ar en utrolig stor trygghet for meg å innimellom savner jeg den enda.
      Kjedelig at han må slutte på en så “brutal” måte men tennene er viktige( ikke at jeg helt ser hva den liksom gjør for å ødelegge), tannlegen min sa også at jeg måtte slutte.. men man ser ikke spor av at jeg sluttet sent på munnen min idag.. Jaja.
      Lykke til med smokkeslutt! Kanskje belønne minstemann med en ting fra noe han liker når han har vært flink en stund? Vet kapteinsabeltann har noe sånn greier at man kan sende inn smokken og få diplom å greier!

    2. Ai, den er ikke så enkel. Vi La smokkene i en konviolutt, klistret kule klistremerker på, skrev “Kaptein sabeltann, Abra havn, Kristiansand” Postet den i vår egen kasse. Litt vel sent fant jeg minstemann snikende rundt i hagen. Han sirklet inn postkassa for å redde smokkene. Ville kanskje sendt de i en rød en om dere prøver. Ingen vei tilbake da. Ikke for dere voksne heller:) Må innrømme at jeg ga etter, lite motstand i meg etter kl ti…Håper virkelig ikke det er nye anfall! God bedring:)

    3. Ouch! Stakkars! jeg slutta når jeg var 5/6 år gammel eller noe. Det vil si, mamma tvang meg til å skylle smokkene ned i dass 😛 – Og bortsett fra det så er karamell latte veldig ekstremt godt så det skal du få unne deg : )

    4. Lillemoi!: Ja, ser ikke helt vitsen med å først tvinge sutta i unger, for så å frata dem den når jeg synes de er for store til å bruke den. Jeg la den vel fra meg når jeg var 6år, ettersom det hendte mange triste ting i familien i årene før dette valgte mamma å la meg få ha den.

      Siden tanna hans er løs vil det kunne bli mer skade om han har noe som presser mot den, derfor må vi slutte nå. Men hvis ikke skulle han fått ha den til han ikke ville ha den selv mer…

      Og det skal helt klart bli premie når den har vært borte en stund 🙂

    5. mandagsmamma: Vurderte å sende dem ja, men ifølge minstemann skal det nye tilskudde som kommer til familien få dem! Fordelen er at uansett hvor lei jeg blir av surk og mas kan han ikke få den, da blir det å gå utover tanna. (Nesten litt trist, for vurderte et par ganger i natt å gi etter å putte den i munnen på han!)

    6. SiljeMerethe: Ja eldstemann gjorde det når han var mindre, plutselig hadde han lagt den fra seg:) Værre med minstemann som er så mye våken om natta, og trenger trøsten han kan få.

    7. ¤Malene: Ja, det er mye trygghet i en plastdings. Med eldstemann sluttet han av seg selv, så det var helt smertefritt, så tror helt klart det er like greit å vente til dem er klare for å slutte selv 🙂

    8. Hannah: Haha, tipper du hadde funnet på noe jævelskap så hun ble lei 😉 bra at du fikk ha dem så lenge 😀 Ja latte med karamell er helt nydelig, så tror nesten jeg må få meg en i morgen også 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg