Jeg gleder meg over de store tingene, ikke de små.

Jeg får stadig høre at jeg må glede meg over de små tingene i livet, men nå er jeg kanskje litt kravstor, og velger heller å glede meg over de store tingene. 

 

Jeg skal nå liste opp noen store gleder som får meg gjennom dagene!

 

Det hender en sjelden gang at jeg får sitte helt alene på do, helt uforstyrret og uten publikum. Ingen som skal sage av meg foten, og ingen som bare må på do med det samme. Dette gjør meg fantastisk glad, og siden det hender så sjeldent er dette en ekstra stor glede. 

 

Når eldstegutten kommer med blomster til meg, tydelig plukket i naboens blomsterbedd slå mammahjerte noen ekstra slag. Og jeg blir faktisk så glad at jeg ikke legger merke til gjørmeflekkene som går helt inn i stuen. Her snakker vi om gigantstor glede!

 

Det hender at jeg tar meg friheten til å kjøpe meg nye sko, nye helt uforsvarlige og lite brukervennlige sko med tanke på min rolle som mamma. Og når jeg da kommer til kassen og skal betale en svimlende sum for disse, går det opp for meg at de er på tilbud. Salg er med andre ord en veldig fantastisk glede jeg noen ganger opplever. 

 

Når jeg kan gå med sandaler ute kjenner jeg også at jeg blir ekstra glad, spesielt når det er sommer her i nord. (Og jeg nekter å la det faktum at jeg må ha tykke ullsokker inni gjøre meg mindre glad! Det regner tross alt ikke…)


Jeg blir også veldig fornøyd når vi er på handletur og jeg unngår pinlige situasjoner som blotting. Og da tenker jeg både på de gangene minstemann lar være å rive opp forhenget i prøverommet når jeg drister meg til å prøve bukser, eller når han rett og slett finner ut at jeg er et klatrestativ. 

 

En annen glede er når jeg står opp om morgenen og oppdager at jeg på en eller annen måte klarte å rydde leiligheten før jeg la meg. For en fantastisk start på dagen, selv ikke at den starter i 5tiden tar bort gleden. 

 

Og når jeg tenker meg om blir jeg jo ekstra glad når ungene står opp tidlig, for tross alt så får jeg jo ekstra kvalitetstid lamme dem! (Ingen skal si at jeg er negativ i alle fall!)

 

Gaver er også noe som gjør at jeg jubler, jeg elsker gaver og blir like fornøyd med et kakestykke som en bok fra min bedre halvdel, om hvordan jeg kan utrydde maur. (Synes det en ekstremt romantisk gave, så er det rart at jeg regner den som en stor glede?!)

 

Jeg hopper også av glede når jeg får skryt for skrivingen min, og for bildene jeg legger ut på bloggen. Hver eneste kommentar som legges igjen gjør meg glad, og det er helt klart en stor glede i livet. Til og med de mindre pene kommentarene gjør meg glad, ettersom jeg da får muligheten til å leke voksen, eller svare på en litt småsarkastisk måte uten at det gjør noe!

 

Den siste gleden jeg skriver om i dag må være når NAV sammarbeider, noe de svært sjeldtent gjør i sakene som omhandler minstemann. Men om de plutselig skulle finne på å gi oss medgang ville jeg helt klart bli en svært lykkelig mamma. (Les her om du vil ha litt mer bakgrunn for denne gleden…)

 

Så som du skjønner holder jeg meg til å lede meg over de større tingene i livet mitt! 


14 kommentarer
    1. Store ting, små ting, det meste jeg syns er bra får meg stort sett oppover i humørskalaen uansett ^^ – Selv er jeg så glad i gaver og ting at det nesten er pinlig.
      Og jeg blir ikke glad når lillebroren min står opp tidlig.. 😛

    2. Hannah: Er også pinlig opptatt av gaver 😉 jeg bare elsker dem, og er mer ivrig en ungene på julaften og bursdagen min. Men det er jo så fint å få noe fra de jeg er glad i , det betyr jo at de har gjort ekstra flid for å gi meg omsorg! (Og jeg er like glad i å gi bort ting også!) Hehe, tror du må være mamma før du kan verdsette å bli vekket alt for tidlig om morgenen;)

    3. Skriv din kommentar her…
      For et herlig innlegg <3 Synes det er viktig å glede seg over både store og små ting <3
      ...selv har jeg en sønn som allerede er 15, og var alene med han fra han var baby til så stor som nå...skal love deg at det er var himmel å plutselig få være på wc i fred, eller stelle seg på badet <3...men...hver tid/alder har sin sjarm...så det er bare å fortsette og glede seg over de store ting <3 Nyt dagen i nord, og en varm hilsen fra Thailand 🙂

    4. Elsker å få gaver men hater å kjøpe dem. Enten så er det fordi jeg er en grådig liten dritt som vil ha pengene mine for meg selv, eller så er jeg bedre enn jeg selv tror bare at jeg aldri finner noen kule gaver til folk.

    5. Dette høres ut som små ting for meg. Men det viktigste er gleden man får ut av opplevelsen, ikke opplevelsen i seg selv.
      Jeg var nettopp på Slottsfjell-festivalen, det regner jeg som en stor opplevelse som ga meg mye glede. En annen stor opplevelse var når jeg fikk gitt ut min første bok. Eller kom inn på journalistikkstudiet.
      Jeg pleide å være skikkelig dårlig på å finne [mye] glede i små ting, men begynner å bli bedre på det. Nå for tiden kan jeg finne glede i å spise omelett om morgenen etter å ha sovet ekstra lenge, Eller å ha tid til å lese en bok, eller å ha overgått meg selv ved å gjøre en eller annen sosial handling som jeg ikke tørte å gjøre før (spesielt dette!)

    6. Herlige store gleder du gleder deg over, måtte flire litt også.
      Jeg gledet meg også over NAV i dag, virker som de er mye lettere å jobbe med på sommeren :-).
      Ha en nydelig kveld 🙂

    7. passion4lifeandtravel: Takk <3 Ja det er noe spesielt når vi endelig får stå alene på badet om morgenen 😉 Skal nyte dagen ja, har endelig fått litt sol og sommer her 🙂

    8. Mats Vederhus: Ja, jeg ønsker ikke at det skal være småting, så derfor velger jeg å heller la dem gi meg store gleder. Livet er for kort til å hele tiden vente på at noe spesielt må hende før at du skal kunne glede deg over det. Så bra at du jobber med deg selv for å bli bedre på dette, er ganske sikker på at det også vil styrke selvbilldet ditt i den sosiale sammenhengen. Stå på 🙂

    9. 4 barns mamma: Hehe, ikke dårlig at du kunne glede deg over nav, det må ha vært en veldig stor glede;) Desverre motsatt for vår del, men har ikke tenkt å la det gå utover dagen min uansett 😀

    10. Bra du finner så mange gleder i hverdagen! Det trengs, hvis ikke hadde livet bare blitt en uendelig tung vei uten lyspunkter. Må også si at jeg er fast leser av bloggen din og elsker måten du skriver på! Ironisk og morsomt. Får håpe NAV snart samarbeider mer for dere 🙂

    11. Lene Helgesen: Tusen takk for tilbakemeldingen, alltid så godt å få slike ord 🙂 Ja det er viktig å finne gleder i hverdagen, uansett hvor vanskelig den kan være. For på den måten finner du også styrke til å kjempe videre. Takk for at du er fast leser, synes det er så fint at andre vil lese det jeg skriver!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg