Æsj så tynn hun er!

«Se på henne, æsj så tynn hun er, det er jo ekkelt! Og det kan jo umulig være normalt» 

 

Hva er det som egentlig plager folk når de kan stå å si slikt om meg? Vi var på handletur og jeg pakket varene når jeg overhørte en mor og en datter si dette. De sto rett ved siden av meg, og det var tydeligvis meningen at jeg skulle høre hva de sa. 

 

Jeg hadde mest lyst til å glefse at det var faen ikke normalt å være så feit som dem, og at de luktet værre en dotanken i campingvogn. At de kunne prøve å kjøpe klær i rett size så ikke hele verden så valkene deres og at de helst skulle tapet igjen munnen så de ikke kunne spy ut negative ting til andre. Men siden mamma har gitt meg en god oppdragelse valgte jeg å ikke si dette, jeg holdt munn og gjorde meg ferdig. For vanligvis har jeg ingen ting imot noen, men så fort noen sleger drit får jeg disse tankene. Selv om jeg ikke mener dem egentlig.

 

Innerst inne føler jeg med dem, for det kan ikke være lett å veie så mye som dem. Jeg må kanskje skrive at dette var damer som var dobbelt så store som min samboer, og han er ikke en liten mann, overhode ikke. Og de luktet faktisk ekstremt vondt, så vondt at treåringen holdt seg for nesten og ropte æsj når vi var på vei ut av butikken. (Til tross for at vi prøver å unngå at de gjør slike ting, for jeg liker ikke mobbing.) 

 

Jeg tror at disse damene var sjalu, sjalu på kroppen min og mitt tilsynelatende perfekte liv. Jeg sto der med mann og barn, og det er lett å se at vi er glade i hverandre. Og jeg håper at de kan få det bedre med seg selv etter hvert, for når du må kritisere andre for å føle deg bra, betyr det som regel at selvbilde ditt er veldig lavt. 

 

Hvorfor må det være så vanskelig å godta at alle er ulike, at mennesker er fine på sin måte og at alle fortjener respekt? Det er ingen størrelse som er den rette, og alle må få lov å gå i fred uten at noen skal rakke ned på dem, og da snakker jeg både for dem som er store og dem som er små. 

 


 

Har du noen stygge tanker om andre, vær så snill å ha så mye respekt at du holder dem inne i deg selv. 

 


14 kommentarer
    1. Skriv din kommentar her…
      Så frekke folk kan få seg til å være. Å kommentere utseendet til folk i er ikke greit, det er dårlig oppførsel. Det gjelder uansett om folk er tynne eller overvektige, eller hvis de har andre særtrekk ved utseendet.
      Egentlig er det litt rart at det liksom skal være greit å si til noen at de er tynne, men ikke at de er tjukke. Kan det være at mange forbinder det å være tynn med å være flink og ha kontroll, mens å være tjukk betyr at man ikke har nok viljestyrke til å gjøre noe med det? Uansett, det å være for tynn eller for tjukk kan være et problem for den det gjelder. Og hva har vi andre med det?

    2. Navn HanneM: Ja det er ikke greit å kommentere andre uansett hvordan de ser ut, og for meg som tynn er det like kjipt å få høre at jeg er det, som at noen andre får høre at de er tykke. At jeg er tynn er ikke mitt eget valg, ettersom jeg er født slik. Like lite som at noen kan for at de er tykke, til tross for hva andre skulle mené om den saken.

    3. Så utrolig bra skrevet! Sliter selv veldig med å gå opp i vekt! Og den største grunnen er at andre skal kommentere på en negativ måte. De tenker ikke på at noen faktisk sliter med å komme seg opp i vekt av naturlige grunner! Har cøljaki og har levd med det siden fødsel uten at legene har funnet det ut før nå! Og da har jeg virkelig grått foran legene om hjelp, men det skulle altså 20 år før de tok den rette blodprøven.. du skrive det så bra at jeg får lyst til å forandre tankegangen min og og ikke ta tilmeg det andre mener om kroppen min. Takk!

    4. Det er uakseptabel oppførsel av damen å si noe slik så høyt at barn kan høre! Det er av oss voksne barn har mobbing fra. Jeg reagerer litt på måten du skriver om disse såkalte “feite” personene, siden du selv syns det er direkte ubehagelig å bli kalt tynn og at det er like grusomt å bli kalt for tynn og feit. Men som sagt, det er din blogg og dine meninger som skal fremheves

    5. stine: Takk for det, så godt å høre at du får lyst til å forandre tankegangen din. Har brukt mye tid på å lære meg å godta at jeg er slik jeg er, men nå er jeg faktisk fornøyd til tross for at jeg ser lik ut som da jeg ikke var det. Så om du klarer å oppmuntre deg selv om kroppen din, vil du også etter hvert se at det går. Om du ønsker å snakke mer med meg om dette kan du sende meg en mail, så trenger det ikke stå offentlig. Har en del råd og tips som er greit å ha med seg. Håper du får orden på kroppen din nå, og det er synd at du ikke har funnet det ut før!

    6. Tone: Ja det er veldig uakseptabelt, og også grunnen til at jeg skrev det. Om du leser teksten igjen vil du også se grunnen til at jeg skrev det. “For vanligvis har jeg ingen ting imot noen, men så fort noen sleger drit får jeg disse tankene. Selv om jeg ikke mener dem egentlig.” At jeg omtalte dem slik er en mekanisme for å kunne takle de vonde ordene jeg fikk mot meg, og en forsvarsmekanisme som de fleste får. Ikke noe jeg faktisk ville sakt til andre, uansett hvor ufine de var mot meg. For jeg vet at innerst inne mener jeg det ikke, jeg tenker det bare fordi jeg ønsker at de skal bli like såret som meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg