Ferie, barn og alkohol.

For noen år siden opplevde jeg noe som gjorde at jeg måtte reagere, ta ansvar og varsle om omsorgssvikt. 

 

Vi var på ferie i nordsverige, og lå som vanlig på en campingplass med vogn. I nabohytten bodde det to jenter med til sammen 5barn. Barna fikk stort sett gjøre som de ville, og hadde ingen rammer eller rutiner rundt seg. Noe som i seg selv er kritikverdig, for barn trenger grenser. Det eneste jeg så disse kvinnene drikke var alkohol, og hver eneste kveld ble de synlig beruset. Barna sprang rundt dem, og jeg tør ikke tenke på hva dette gjorde med det. Når barna etter hvert gikk inn i hytten, gikk mødrene på puben som lå inne på campingområdet, men fortsatt var langt unna hytten. Og de kom ikke tilbake før langt på natt, noe som var lett å høre siden lydnivået deres vekket alle i hele området. På morgenen etter så vi barna springe ute alene, der den minste var rundt 2år etter størrelsen. 

 

Jeg kunne ikke sitte å se på dette, for i mine øyne var det grov omsorgssvikt. Så jeg varslet om det, men sitter den dag i dag og lurer på hvordan disse barna har det. Hvordan kan foreldre få seg til å gjøre slikt mot sine barn? 

 

Mine barn skal aldri få oppleve dette, de skal alltid ha ansvarlige voksene sammen med seg, og jeg har tatt et valg på at jeg ikke drikker alkohol så lenge de er sammen med oss. 

 

Det betyr ikke at jeg ikke synes det er greit at andre tar 1-2 glass vin etter at barna har lagt seg, for det er greit. Men med det samme denne grensen overstiges blir det feil, og vet du at du ikke klarer stoppe må du la være. Ikke for din egen del, men for barna som må leve i usikkerheten alkohol gir dem. Barn blir utrygge, redde og sitter igjen med vonde følelser når de opplever at den person som skal gi dem trygghet svikter. For med det samme du blir beruser er du ikke i stand til å ta vare på barn. 

 

Dette er en oppfordring til alle som ser slike tilfeller, vær så snill å varsle mydigheten om dette. For alle barn fortjener å vokse opp i et trygt miljø, og vi som medmennesker har ansvar å si ifra. 

 

Velger å legge disse ordene som er skevet som en kommentar på dette innlegget, for de forklarer så godt at det ikke bare er den kvelden det drikkes problemet er, men også resten av livet. 


 For oss som står utenfor så virke det mye verre enn det faktisk e for de ungan. For dem e detta normalt og det eneste dem kjenne til. Når dem blir voksen sjøl vil dem oppleve ettervirkningen av ensomhet, mangel på tillit og redsel for folk som drikk. Dem vil mest sannsynlig bli veldig selvstendig å ta vare på sæ sjøl best, men baksida e at del ikke slipp andre inn. Nåkka å tenke på om man bruke barna sine som festarbuddies.”

 

Del gjerne dette innlegget videre, for jeg håper at flest mulig tenker over hva alkohol gjør med barn. Det er alt for mange som ikke tar ansvar når det er på ferie, og svikter barna sine. Når de egentlig skal gi dem gode minner, gir de dem heller dårlige. 

8 kommentarer
    1. Hadde en far som var veldig… ikkesåflink. Stakk av fra ham midt på natta når jeg var 13/14 og har stengt han ute av livet mitt siden. Mamma er super og jeg er takknemlig for henne hver dag. Leste det du skrev om at folk kan risikere å bli usikre, ikke slippe inn folk, se på hver eneste fremmede person som en trussel etc – den kan jeg godt kjenne igjen. Men jeg jobber med meg selv og jeg er den dag i dag glad i livet mitt. Selv uten en pappa ^^

    2. Jeg synes du gjorde det rette, og jeg er veldig enig i det du skriver. Synes det er trist å høre om foreldre som er mest opptatt av å drikke, mens ungene må klare seg sjøl. Derfor blir jeg også glad for å høre hvordan du tenker, synes du er ei fornuftig ung mor. Jeg er selv glad i et glass vin, og i ferien kan det bli litt ofte, men det blir svært sjelden mer enn 1-2 glass. Nå er mine unger store, men det er kanskje like viktig med et moderat/lite alkoholinntak nå som da de var små.

    3. Kjempe fint at du sa i fra! Lure virkelig på hvordan de har det i dag. Huff, kjenner eg blir forbanna bare av å tenke på at det faktisk er noen som oppfører seg sånn…

    4. Hannah: Vondt å høre at han var så uansvarlig, desverre er det mange som ikke duger som foreldre! Så bra at du har en god mamma 🙂 Ja det er viktig å jobbe med seg selv, for da mestrer man livet bedre 🙂

    5. HanneM: Takk, ja håper virkelig at jeg gjorde det rette, jeg kunne i alle fall ikke sitte med øynene lukket. Barna er jo det kjæreste man har, og da bør de også gå foran alt annet.

    6. Anne Lise: Ja tenke ofte på de ungan, helt grusomt at noen kan være så uansvarlig. Får ondt i magen om æ bare tenke på å la mine unga oppleve det her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg