Kjære NAV…

Grå skyer og regn, et vær som passer humøret når jeg tar fatt på klagen min til NAV. Et avslag som burde vær helt unødvendig, som er begrunnet på en måte som gjør at NAV tilsynelatende ikke følger loven. Om de ikke følger en egen lov og ikke den offentlige folketrygdloven. 

 

Ifølge lovverket skal slike som oss ha rett på hjelp fordi vår hverdag er så krevende at vi trenger hjelp. Den sier at vi skal få økonomisk støtte, en del av det velferden Norge så pent skryter av, og som vi betaler inn skatt for å ha. 

 

Vi har en syk gutt, et lite barn som krever mye mer en du forventer, vi har utgifter vi ikke vanligvis ville trengt. Vi er slitene og har en hverdag som er så tyngende at vi har behov for avlastning. Vi skal egentlig være et skoleeksempel på mennesker som har behov og rett på hjelp, uten at det skal være vanskelig og nesten umulig å få denne hjelpen. 

 

Søknaden på grunn og hjelpestønad jeg skrev var god, den ga et detaljert bilde av hverdagen vår, men erklæring fra både lege og sosionom om at det jeg skrev var sant, og en oppfordring om at vi burde får denne støtten. 

 

I avslaget sto det at vi ikke hadde en diagnose, og siden barnet var under utredning ble søknaden vår avvist. Men nå har det seg slik at det ikke er sikkert vi noen gang vil få en diagnose, noe som også er opplyst om i papirene vi sendte inn, det sto også at dette var en varig tilstand, som hadde vært fra fødsel. Og alle de tingene som det sto at vi manglet av dokumentasjon, er nøye dokumentert i papirene vi sendte inn. De skrev at vi ikke hadde levert inn dokumentasjon fra spesialist, men den legeerklæringen vi leverte er jo skrevet av en spesialist, en overlege ved et norsk sykehus. 

 

Men i loven står det INGEN ting om at du må ha en diagnose for å få denne støtten, der står det ettertykkelig at skade, lyte eller sykdom kan gi rett til stønad. Med andre ord har saksbehandleren vår gitt oss et avslag på feil grunnlag, enten fordi denne person faktisk ikke har lest papirene eller fordi den har alt for lite kunnskap for å sitte i sin posisjon. Og begge deler bekymrer meg, for om det er slik andre også blir behandlet er det mange der ute som ikke få hjelp. 

 

Jeg vil også skrive en formell klage å sende til nav, etter at vi er ferdig med det krevende arbeide å skrive en klage på vedtaket vi fikk. Og tid er desverre ikke noe vi har mye av. 

 

Så istendefor å kunne nyte sommerferien med barnet som krever mye, må jeg bruke tiden på å bekymre meg og skrive nye idiotiske papirer til et kontor som gjør alt for å ikke hjelpe oss. For slik jeg føler det nå, motarbeider de oss, stjeler tid og krefter. 

 

Jeg håper at vi er et engangstilfelle, men desverre sier ryktene noe annet. Og det virker nesten som om de sender ut et automatisk avslag til alle de som søker, uansett hvor god grunn og hvor nøye dokumentert behovet er. 

 

Så tusen takk NAV, for at dere gjør den etterlengtet ferien vår dårlig. For at dere gir oss enda en bekymring vi ikke trenger og for at dere gir falsk håp til folket! For jeg kan faktisk ikke legge bort det faktum at vi fikk dette avslaget noen dager før vi dro på ferie, og det ligger hele tiden i bakhode og bekymrer meg. For vi trenger virkelig denne støtten, vi har ikke søkt fordi vi synes det er morsomt, overhode ikke… 

 

2 kommentarer
    1. Synes det er flott at du skal skrive en formell klage i tillegg til å klage på vedtaket. Trist å bruke ferien på noe som burde vært i orden for lenge siden. Håper alt går i orden denne gangen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg