Helsenorge er en vits, en drøm som ikke finnes.

Jeg er lei, så uendelig lei. 

 

I kveld har jeg ingen gode ord om helsenorge, det eneste jeg vil er å finne noen jeg kan legge skylden på og kritisere for det elendige systemet vi har i Norge. Jeg har lyst å hyle og slite meg i håret, gråte av frustasjon og l noen andre få gjennomgå. 

 

Og jeg driter i om det er mange ting som er bra, for jeg nekter å være fornøyd før alt er perfekt. Jeg vil at alle skal få den hjelpen de skal ha, den støtten de trenger og den informasjon de har rett på. 

 

Minstemann har hatt det vondt i ettermiddag, det har vært så ille at han bare lå å hylte mens tårene trillet. Selv ikke smertestillende klarte å hjelpe han, og det eneste vi kunne gjøre var å bære han rundt og vente til det gikk over. Hjerte mitt blør, jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne ta plassen hans, overta plagene og smertene. Jeg føler meg så hjelpesløs når selv ikke trøsten og nærheten min kan gi han ro. 

 

Og jeg vet at vi blir fri for medisin iløpet av helgen, for resepten jeg skulle hente på sykehuset var ikke ferdig. Den lå ikke i informasjon som den skulle, for en eller annen har glemt oss, igjen. Til tross for at jeg ringte i dag å sa at dette måtte ordnes. 

 

Sist gang ringte jeg to uker før jeg skulle hente, for at jeg ville være sikker på at den var klar. Til ingen nytte! Jeg vet ikke om det er person som tok imot beskjeden eller den som skulle gjøre dette arbeidet som har sviktet, og det bryr meg egentlig lite. Det viser bare at vi har et system som ikke virker, som berører små barn på det strekeste og gir dem mer ubehag enn det som skal være nødvendig. 

 

Hvorfor kan ikke sykehuset i Tromsø har e-resept som alle legekontorene? Da hadde det kanskje vært mulig for oss å få det vi trenger, når vi trenger det. Uten at vi må dra mange unødvendige turer for å hente papirer som ikke er der. 

 

Nå må jeg ringe igjen til sykehuset, kreve å snakke med vakthavende barnelege, forklare hele sykdomshistorien for 100gang og be om en ny resept. Så må vi igjen kjøre for å hente den, finne parkering der det ikke finnes parkering og bruke unødvendig tid og krefter på noe som skulle vært automatisk. 

 

Jeg er så lei av at jeg hele tiden må mase om slike ting, jeg har faktisk ikke behov for ekstra bekymringer i hverdagen vår. Det holder i massevis å hele tiden kjenne på frustrasjon over den stakkars lille gutten min som ikke skal få lov ha det like godt som andre barn. 

 

Jeg går også og irriterer meg over NAV, over hvor idiotisk det er at vi må vente 4-5mnd på svar på en stønad vi aldri har blitt opplyst om at vi skulle ha rett på. Gjennom tre år er det ikke et eneste menneske vi har møtt på vår vei som har sakt at vi kunne be om dette, fordi vi har mye mer utgifter en andre. INGEN har tatt seg bryet og sakt at dette er noe dere bør ha, til tross for at vi har spurt om hjelp og råd. Det heter seg at NAV skal hjelpe, men til nå har jeg følt liten hjelp på den økonomiske siden. Og desverre overtar det negative alle de positive tingene jeg kunne ha husket.

 

 

Sinne koker og jeg skulle gjerne stilt de ansvarlige i Norge noen sprsmål. 

 

«Skal det være slik at små barn skal pines med smerter i årevis mens de venter på utredning og behandling.»

 

«Skal barn stå på venteliste i månedsvis fordi Norge er så kjipe at de ikke vil bruke penger på de svakeste i samfunnet?» 

 

«Skal det være slik at veldferdsordningene forskjelsbehandler og gjemmes for vanlige folk? Slik at det bare er flaks som gjør at vi finner ut hva vi har rett på og hvordan vi skal få dette. For ikke snakke om flaks når det gjelder om vi får avslag eller ikke!?» 

 

Jeg har mange andre spørsmål, men jeg orker faktisk ikke å kjempe for å få disse menneskene i snakk. Og jeg er desverre redd for at jeg heller ikke vil få noen svar, bare bortforklaringer og lovnader som aldri blir holdt. 

Jeg håper vi en dag et samfunn som faktisk hjelper alle, som tar vare på de svakeste og som vil gå foran resten av verdens som et godt eksempel. Men jeg er desverre redd for at dette for alltid vil være en drøm, et håpe som snart slukkes. 

19 kommentarer
    1. Din historie er ikke unik når det er snakk om både helse Norge og NAV. Vi bor fot tiden i utlandet og er sjokkert hvor mye bedre Helsevesenet er organisert. Effektivitet og rask behandling så man kommer fort i jobb. Sånn sparer man penger av og ikke prøve ut alle billige løsninger for man er nødt til det først. At sykepenger blir lengere utbetalt for en kommer seg i jobb er jo ikke å spare penger.
      Trist å lese.

    2. ewymarie: Ja det er helt sant, desverre. Det er ikke kommunen jeg jobber for eller staten som skal ha skryt for at jeg er tilbake i jobb igjen, det er utelukket mine nærmeste ledere og meg selv! Og effektivitet er mangelvare her til lands, i alle fall i de tilfellene jeg har vært involvert både som privatpersjon og som helsearbeider.

    3. Jeg skjønner godt hva du mener. Mye er helt idiotisk innenfor helsenorge. Men samtidig er det ikke positivt slik det er helt på den andre siden som i USA. En venninne av meg var borti en trafikkulykke der som ikke var så seriøs. Kun litt vondt i nakken og ingen andre skader. Der skulle de ha 400 dollar for å frakte henne til sykehuset for å sjekke henne og enda mer for selve sjekken. Det gjør at folk ikke drar å sjekker seg og dermed unngår så mye som mulig. Vi er heldig i forhold til at ting her er mye billigere! Men mange av ordningene og personene som jobber i helsevesenet vårt er håpløse. Jeg tror vi trenger nye systemer innenfor helsevesenet og bedre kommunikasjon mellom de. Dessuten bedre informasjon ut til folket

    4. Vil for det første gi deg en god klem 🙂 Jeg har kjent på noe av den håpløsheten du beskriver og vet at det ikke føles noe godt.
      Når det kommer til e-respt, så er sykehusene statlige og legesentrene komunale. Det er det svaret jeg har fått når jeg har spurt. Men jeg må si meg enig i at sykehusene antagelig hadde spart store penger på å innføre dette også.
      Orker du å skrive klage til sykehuset, gjør det! Har du snakket med pasientombudet?
      Hva med å sende brev til helseministeren? Hadde vært litt greit om han fikk seg en virkelighetssjekk og ikke lever videre i sin fantasiverden… Tror ikke det er hverdagen som blir vist fram når Jonas Garh Støre blir vist rundt på skryterunde på sykehusene…

    5. Lene: Ja det er mange land som har det værre en oss, men så lenge vi skal gå å skryte av at norge er et veldferdsland burde vi også jobbe for at det faktisk skal fungere slik. Til vanlig har jeg også gode ting å si om helsenorge, men til syvende og sist er det helt klart at nye systemer og bedre kommunikasjon er det eneste som kan gjøre det bedre.

    6. strikkepiken: Takk <3 håpløsheten er noe jeg ikke ønsker min værste fiende.

      Ja som regel står det på penger, men tror også det ville koste mindre å innføre e-resept. Og det ville da være lettere å oppdage overforbruk som er et problem i dag.

      Jeg vet jeg burde klage, men på en måte er jeg så lei av å måtte leite meg frem til hvordan alt skal gjøres og hvor jeg skal sende ting. Men om jeg opplever dette igjen vil jeg gjøre det, og til da skal jeg ha sjekket opp hvordan jeg gjør det.

      Desverre tror jeg de mange ganger lukker øynene for de faktiske forholdene og med vilje fokuserer på det som er bra. Så jeg får bare fortsette å skrive her på bloggen, så kanskje innlegget en gang leses av de som har makt til å gjøre noe. Men ja, det hadde ikke vært så dumt å skrive et brev til helseministeren.

    7. På mange områder jobber offentlige etater både ineffektiv og en konsekvens av det er jo at det blir dyrt…
      Skjønner godt at du er lei! Om det er noen trøst så kan jeg love deg at du kommer til å bli jævlig god og utspekulert etterhvert. En god tommelfingerregel er at å ta utgangspunkt i at alt som kan gå feil, går feil. Og ja, da har du rett til å klage! Selv om “alle” andre er fornøyd hjelper ikke det deg/dine…
      Kjempefint at du skriver om dette for det trengs ansikter til historiene! Jeg heier på deg! 😉

    8. Helsenorge er faktisk (fortsatt) ganske bra. Det var bedre, men etter at sykehusreformen ble innført av Bjarne Håkon Hanssen i 2001 har mange sykehus desverre opplevd at de har for mange pasienter i forhold til personale og utstyr.
      Det man ikke tenkte på når den nye reformen ble innførvar at om man skulle slå sammen sykehus var man nødt til å utvide disse først. Dette ble ikke gjort (en del av dem er under utvidelse nå og har vært det en stund – i mellomtiden sliter de med kapasitetsproblemer).
      Rødt er imot sykehusreformen (http://xn--rdt-0na.no/politikk/publikasjoner/sykehus-er-ikke-butikk/) og et av de eneste fornuftige partiene å stemme på om man bryr seg både om helsenorge og arbeidtakeres rettigheter.
      Det finnes en del partier (FrP og Høyre, blant annet) som er for å åpne opp for større bruk av private tilbydere i helsenorge for å spare penger og øke effektiviteten. Dette vil gå utover arbeideres rettigheter, da den eneste måten private helseforetak kan spare penger i forhold til det offentlige er nettopp ved å konkurrere på arbeideres lønnsforhold.
      Desverre kan jeg ikke se at det finnes noen konkret løsning på ditt problem i nærmeste fremtid, bortsett fra å motarbeide sykehusreformen (eller stemme på et parti som gjør det).
      Anbefaler forøvrig Michael Moores smått geniale dokumentar om helse: http://www.youtube.com/watch?v=-hHnSlZsVRI
      Her viser han hvorfor et system slik som det de har i USA, som er dominert av private tilbydere, ikke fungerer.

    9. Mats Vederhus: Så lenge det bare er “ganske” bra vil jeg ikek være fornøyd, jeg synes virkelig at et land skal jobbe for å få det helt bra. Og jeg vet godt hvordan det er i enkelte land, men også at mange av dem faktisk behandler befolkningen sin bedre en det vi gjør. Når det kommer til politikk velger jeg å ikke tro på noen, så lenge de faktisk ikke kan bevise at de gjør noe for oss. Og du har sikkert veldig rett i at jeg ikke vil se bedring med det første. Skal ta en titt på videoen og lese litt mer om rødt.

    10. Jeg har gjort litt undersøkelse internt i partiet, og fant ut at den digitalle utgaven av heftet “Sykehus er ikke butikk” kan lastes ned her: http://xn--rdt-0na.no/bilder/Sykehus%20er%20ikke%20butikk-1.pdf
      Det er på 48 sider, men du liker jo å lese! 😉
      Du kan også finne Rødts plan for et solidarisk helsenorge på: http://www.sosialisme.no/Velferdshefte-web.pdf
      Jeg har ikke lest dem, men jegvil tippe at “Sykehus er ikke butikk” er mest relevant å begynne med. Jeg tror faktisk jeg kommer til å lese det selv!

    11. Mats Vederhus: Ja du har helt rett i at jeg liker å lese, skal se om jeg får tid å sette meg ned til helgen når jeg har litt mer ro rundt meg:) Takk for informasjon! (Og har lenge irritert meg over uttalelser som sier at man skal tjene penger på helse…som om du kan tjene noe på at folk blir syke!)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg