NAV, et tålmodighetsprosjekt uten like.

For en god stund siden søkte vi om grunn og hjelpestønad til minstemann, og fikk et flott brev der det sto at det kunne ta opp til 4måneder å behandle denne…Og om de manglet opplysninger ville det ta enda lenger tid, men da ville vi få brev om det. 

 

Jeg lurer litt på hva som foregår når jeg har levert søknaden inn, legger de den bare bort helt til datoen for svar kommer og de må behandle den i siste liten? Det vil isåfall forklare en del av de merklige avslagene folk får på søknader som sendes inn. Og det vil også forklare hvorfor de ikke sender ut brev om manglende opplysninger for helt på slutten av ventetiden. Det kan være mulig de ikke gjør det på denne måten, men det er ingen som bekrefter/avbekrefter mine mistanker, og da må jeg jo få lov til å ha dem…

 

Jeg tror egentlig de burde gå en runde med seg selv, for vi vet alle at det smarteste vi kan gjøre er å først rydde, så sette oss ned å se på TV, ellers blir det gjort dårlig hastearbeid før vi skal legge oss…. 

 

Min tidligere erfaring er at du har 6ukers klagetid etter svaret på søknaden kommer, snakk om forskjelsbehandling! (Og teknisk sett så er det vel strengt tatt den som søker som har behov for lengst tid når vi skal sende en søknad, for det er jo vi som må samle sammen tusenvis av attester og skrive en «hyggelig, formell klage» selv om vi har mest lyst til å skrive ned en rekke påstander som er serdeles uhøflig mot et system som skal hjelpe. (Gjerne med ord som inneholder, helvetes, jævla, rævluktera, inkompetentejævla, osv) Så du trenger med andre ord noen måneder før du sender inn klagen. 

 

Jeg sendte inn søknaden i april og da burde den være ferdig i juli….MEN etter en samtale i dag med NAV ser det ut for at de har sommerferie i juli, ergo må jeg vente helt til i august! ER det mulig? Det er jo en grunn til at vi søkte nå, vi har liksom behov for de ekstra kronene til å dekke ekstra utgifter i forbindelse med barns sykdom. Vi søker ikke fordi vi synes det er morsomt, overhode ikke. 

 

Etter telefonsamtalen i dag fikk jeg melding bra nav, som tydeligvis har funnet ut at de skal «forbedre» seg. 

 

Vi ønsker å forbedre oss.

 Tenk på dagens hendvendelse til NAV. I hvilken grad ble samtalen avsluttet på en hyggelig og positiv måte. Svar på denne meldingen med et tall fre 1 til 6, hvor 1 er i svært liten grad, og 6 er i svært stor grad. 

Hilsen NAV

 

HALLO, selv om dere avslutter samtalen med ha en fin dag videre, så betyr det ikke at jeg er fornøyd med innholdet i samtalen eller informasjonen jeg fikk. (Som forøvrig forsterket inntrykket mitt av at søknaden ligger å venter helt til siste mulighet for å behandle den.) Dere kunne i det minste ha unnskyldt dere for den lange ventetiden og håpet at det ikke medførte for store problemer for min del. Heldigvis er ikke alle jeg har snakket med like ille, å henne jeg snakket med sist var et medmenneske, virkelig fortjener en stor medalje med tanke på den kjipe jobbe hun har. (Hvem vil vel sitte å snakke med misfornøyd, redde og bekymra folk på telefon hele dagen…) Men når jeg er hyggelig så forventer jeg at den jeg snakker med også er det. Desverre ble jeg smittet av den negative tonen og sa som sant var før jeg avsluttet samtalen «jeg hadde ikke forventet at det skulle vært noe…Hadebra!»

 

(Bilde fant jeg på google og det første jeg tenkte var nav….) 

22 kommentarer
    1. NAV alle har nok hatt noen uheldige møter / telefon samtaler med medarbeidere der. Og mitt inntrykk er at alt avhenger av kontor og saksbehandler du har. Og sånn skal det ikke være .
      Lover og regler er jo dønn like uansett skulle man tro.
      Håper dere på tross av lang saksbehandlingstid får gjennomslag 🙂
      God mandag ønskes deg

    2. studentfruen: Ja, tror virkelig de trenger en gjennomgang med sine ansatte på kundebehandlingsbiten. Men krysser fingrene, og håper på at fem månder behandlingstid betyr gjennomslag;) Ha en god mandag du også 🙂

    3. Trøsten er at om dere får, så får dere etterbetalt fra mnd dere søkte. Selv har jeg hatt både grunn og forhøyet hjelpestønad for mine 2 sønner som har ADHD diagnose. Det som var vanskligs var å være dønn ærlig i søknadene. Du ville liksom ikke at det skulle være så krevende, som det nå var.
      Men uansett lykke til!

    4. http://hverdagsglimtet.blogg.n: Ja huff, det var ikke godt å skulle skrive i detalj hvor vanskelig vi faktisk har det. Fikk en liten ahaopplevelse når jeg skrev søknaden, for vi gjør utrolig mye som vi vanligvis ikke ville trengt om minstemann var frisk. Og selv syntes jeg det hørtes så veldig ekstremt ut, men det er jo slik hverdagen er. Om du får avslag å klager, får du da etterbetalt fra søknaden først ble sendt inn, eller fra når du evt sender inn en klage? Ser jo for meg at det kan bli 4-5nye mnd med venting om vi skulle møte på feil saksbehandler.

    5. Det som er ekstremt festlig med NAV, er at om de kommer til en feil i søknaden, leser de ikke lenger, men sender den i retur så en kan få rettet opp. Så om du er så uheldig å ha flere feil, blir det en runde for hver feil. Jeg foreslo en gang for en ansatt (ikke i min hyggeligste tone, men dog…) at de burde lese hele søknaden før de sendte i retur, i tilfellet det skulle være feil. Da fikk jeg til svar at de gjør det slik av effektivitetshensyn. Du snakker effektivitet, ja…Er ganske sikker på at en burde le, men det er mer fristende å grine…

    6. mandagsmamma: Ja høres veldig kjent ut :S (Og det er også like gøy når de roter bort papirene…Og skylder på deg, selv om du har fått bekreftelse på at søknaden med alle papirene er levert!)

    7. Tjoho. Fordi jeg ikke kan fortelle om mitt forhold til NAV uten å avsløre for mye om hvem jeg er (dersom noen som kjenner meg skulle lese denne bloggen), så benytter jeg meg heller av muligheten til å sladre om at jeg har svart på spørsmålet ditt i spørsmålsrunden min 😉

    8. Emilie: Hehe, ser den 😛 (Og jeg likte svaret jeg fikk på spørsmålet mitt, og at du fanget opp at det ikke var et direkte sort/hvit spørsmål 😀 )

    9. Siden du lurte på hva som skjer med søknaden din ,så blir den registrert og lagt bakerst i bunken.( i disse datatider skannes den inn i ett system og man får opp elektroniske lister ut fra dette) Så jobber man seg fremover slik at man hele tiden behandler den eldste saken først. Estimatet om saksbehandling beregnes ut fra hvor gammel den eldste saken er nå. Og jeg kan love deg at de fleste saksehandlere jobber så fort og effektivt de bare kan..det er mange saker og ikke alltid like mange saksbehandlere….

    10. helgemamma: Takk, tenk om den hyggelige person jeg snakket med i dag kunne informert meg om dette, ikke bare gitt meg beskjed om at jeg værsegod fikk vente til fristen var ut. (Men igjen så bør vel den norske stat kunne sette inn mer midler slik at det blir tilstreklig med saksbehandlere i forhold til søknadsmengden, ettersom det faktisk skal ta så lang tid å behandle en enkel søknad som tilsynelatende innehar alle de opplysninger og kriterier som det er krevet.)

    11. Ja, du hadde nok spart deg for litt frustrasjon om hun hadde sagt det. Og selve behandlingen av saken er ikke det som tar tid, en saksbehandler behandler mange saker hver dag. Det som tar tid er rett og slett ventingen. .Og alle som jobber i NAV blir målt hele tiden på produksjon så det er ikke noe “hvilehjem”..he he…

    12. helgemamma: Mulig det ja 🙂 Hehe, kanskje på tide at noen sender inn flere klager slik at de får bevilget penger til flere saksbehandlere med andre ord, vil tro det lønner seg i lengden også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg