Språktrening med kort.

Når jeg har muligheten henter jeg alltid minstemann tidlig i barnehagen. Han blir fort sliten og ettermiddagen kan være tøffe for han. Så det var en veldig fornøyd og glad gutt som ble hentet i dag. Og jeg så muligheten til litt språktrening, som til bare får til i helgene. Siden minstemann snakker lite skal vi trene så mye som mulig på dette, men alltid på hans premisser. Når vi øver har jeg kjøpt noen kort med bilder, og vi øver på å se hva som er på bildene, sette ord på dem og øve på begreper som over/under, farger og former. Når han sier et ord bekrefter jeg med å gjennta dette, uten å si at det er feil selv om ikke utalen er perfekt.

Det er fantastisk å kunne sitte sammen med barnet sitt og gjøre noe begge trives med. Og jeg blir glad når jeg ser gleden og mestringen gutten føler. Og ikke minst stolt når jeg hører at han prøver nye ord og av og til bruker dem i det daglige. Vi leser mye ned barna og ser resultatet av dette gjennom storebroren. Han har veldig godt utviklet språk og kan lese svært godt i forhold til alderen. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg sitter med en klump i halsen og tåre i øyenkroken når han leser for lillebror. Da ser vi godt hvor glade guttene er i hverandre.

På bilde ser du esken til kortene, i alle fall litt av dem. For lille engelen insisterte på at hånda skulle være med på bilde. Jeg har kjøpt dem gjennom en bokklubb på nett, og selv om de handler om å lære seg å lese er de perfekte til å lære ord. Så om du har barn som strever med språket kan disse være et godt hjelpemiddel. Så selv om vi har mange utfordringer i hverdagen, er det også mange som gir oss glede. Og treningstiden er en unik tid vi har, bare jeg og gutten sammen uten forstyrelser fra andre ting. 

Er der noen andre som har erfaring med språkstrening på små barn?

4 kommentarer
    1. Jeg har nylig startet opp i Habiliteringstjenesten og jobber nå med barn med ulike problemer. Jeg har ikke ansvar for språk siden jeg er ergoterapeut, men kan anbefale å kikke på http://fava.no/nor/butikk Der finnes det også en del ålreit 🙂 Ellers vil jeg si at du gjør en god jobb med sønnen din og gjør riktige øvelser 🙂

    2. Jane: Takk, skal sjekke ut den siden 🙂 Godt å høre, kan heldigvis ganske mye om kommunikasjon, så da blir alt så mye lettere. Og vi kan starte på ting mens vi venter på at div søknader om pedagogisk støtte skal gå i orden:)

    3. Hei, akkurat sånne kort er eg ute etter.! Kan
      Du skrive mer spesefikk kor du kjøpte di?
      Følgte det med bøker osv eller er det kun di
      Kortene??

    4. gørild: Hei, husker ikke helt hvor jeg kjøpte dem. Men om jeg ikke husker helt feil var det på tanum bokklubber på nett, tror i alle fall det var navnet. Kjempesmarte kort som har vært godt brukt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg