Slim fit og skinny jeans, til en 3åring….

Minstemann i familien fant ut at det var på tide med helt ny garderobe! (Les: Vokste 5-10cm på kort tid og ut av alle klærne sine…) Så jeg tok turen innom flere av kjøpesentrene i byen, for jeg hadde en plan om å handle alle klærne som trengtes på samme dag. Etter noen butikker kjente jeg frustrasjon vokse, har de sluttet å lage klær som barn kan bevege seg i? Jeg har gutter som er helt normal i str, så jeg regnet med at da ville de passe de fleste typene klær som var i butikken, men der tok jeg VELDIG feil. Klærne må være laget av noen som ALDRI har vært i nærheten av et barn og som antakligvis har slått hode så de ikke husker noen ting av tiden før de fylte 10år…For det kan umulig være noen med barn som lager bukser som er så trange at guttene ikke kan bøye knærne og gir dem navn som Slim fit og skinny. Vanligvis bryr jeg meg fint lite om hva ting heter, men når de lager klær med disse navnene til 4åringer blir jeg provosert og rasende! ER det rart at så veldig mange unge i dag sliter med spiseforstyreleser når presset alerede kommer når de er småbarn. (Og når jeg tok en titt innom jenteavdelingen vil jeg påstå at buksene var enda trangere der! Og det er rett og slett en katastrofe!) For å si det sån, av 7bukser var det kun en model som jeg kan bruke på guttene mine, og som jeg anser som ansvarlig å bruke på aktive barn. Hvorfor kan de ikke lage klær som faktisk er brukbare, som barna kan bevege seg fritt i og som de ikke må skvises inn i? OG om de må ha navn på de ulike typene, kan de gi dem navn som båten, bilen, toget, flyet, blomsten osv. MEn så lenge bukser får kategorier som slim fitt, skinny jeans osv kan jeg love deg at jeg aldri kjøper dem til mine unger. Jeg har overhode ingen planer om å øke presset på dem, som jeg vet de vil møte etter hvert, og for at de skal bli mest mulig rustet til å takle dette skal jeg alltid oppmuntre dem til å være fornøyd med den dem er. For uansett str og fasong så er du fantastisk! Den som sier noe annet mangler hjerneceller og har garantert et så lavt selvbilde at de aldri vil kunne få det bra med seg selv.

Jeg håper virkelig at kjedene tenker seg om snart, og faktisk ser konsekvensen de skaper med å selge denne typen klær. For hva er vel vitsen med at barn skal følge moten, er det ikke viktiger at de får klær som passer til deres hverdag og oppfordrer dem til en aktiv livstil. 

Jeg kunne sikkert skrevet sider opp og sider ned om temaet, men jeg avslutter heller med å si ” Satans idiota som har laga de latterlige klærne, måtte dem  bli syd inne i et laken!” Og lover at det etter hvert vil komme noen litt mer positive innlegg, for dette kan bli deprimerende lesing! 

2 kommentarer
    1. Helt absurd !! Hadde aldri kjøpt bukser ved det navnet til mine døtre iallefall ! Snakk om press.. Begynner jo fra de kan gå ,til de går i graven !!! Synes dette er helt tragiskt ! Samme som jeg leste en episode hvor en dame ble jaget vekk fra et senter pgr hun ammet. men i bakgrunnen var jo det haugevis av plakater av undertøysmodeller…Barn og unge idag blir så påvirket av feile ting..men kan jo ikke klandre de ! men der er det godt at foreldre har en del å si ! gå foran som et godt eksempel ! 🙂

    2. veronica: Ja det er helt håpløst, det skal liksom være greit med naken hud på bilder, men ikke noe så naturlig som en dame som ammer. Skal vi liksom sulte barna fra de er små så de skal passe inn i de idiotiske småe klærne som lages?! Nei, dagens kroppsfiksering er et mareritt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg